Hoe ga je als franchiser om met vakanties?
Als franchiser is het belangrijk om goed om te gaan met vakanties. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je medewerkers. In dit artikel bespreken we verschillende tips en strategieën om vakanties effectief te managen en ervoor te zorgen dat je bedrijf blijft draaien zonder dat er veel stress ontstaat. Vooral in de eerste paar jaar als ondernemer, is het bijvoorbeeld ook helemaal niet vreemd dat je vakanties even aan je voorbij laat gaan. Je bedrijf staat immers nog in de kinderschoenen en kan dus ook jouw hulp ontzettend goed gebruiken. Omdat we natuurlijk wel van mening zijn dat we toe zijn aan vakantie, is het goed te kijken hoe hier dan wel mee om te gaan. In dit artikel nemen we je daarom mee in hoe jij als franchiser het beste kunt omgaan met vakanties. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor het personeel.
Voordelen van een goede vakantieregeling
Het hebben van een goede vakantieregeling heeft verschillende voordelen voor zowel jou als franchiser als voor je medewerkers. Allereerst zorgt het ervoor dat werknemers zich gewaardeerd voelen en beter kunnen ontspannen tijdens hun vakantie. Dit draagt bij aan hun productiviteit en tevredenheid op de lange termijn. Daarnaast kan het bijdragen aan een positieve bedrijfscultuur waarin iedereen de mogelijkheid krijgt om op te laden en zichzelf verder te ontwikkelen. Het is daarom ook aan jezelf als werkgever hoe je dit in de praktijk in wilt vullen. Waar de een standaard 25 vakantiedagen biedt op basis van een fulltime dienstverband, kun je er ook voor kiezen een paar dagen extra te doen.
Planning en communicatie
Een goede planning en communicatie zijn ontzettend belangrijk bij het plannen van vakanties. Zorg ervoor dat je op tijd op de hoogte bent van de vakantieplannen van je medewerkers, zodat je hier rekening mee kunt houden bij het maken van het rooster, maar je ook zorgt voor een stukje betrokkenheid. Zo kun je bijvoorbeeld online de vertrektijden Schiphol morgen KLM in de gaten houden om te weten of je collega veilig is geland. Communiceer duidelijk met je team over de regels en procedures met betrekking tot vakanties, zodat er geen misverstanden ontstaan. Maak gebruik van tools en software die je kunnen helpen bij het plannen en beheren van vakanties, zodat je altijd het overzicht behoudt. Natuurlijk kun je ook gewoon gebruik maken van Excel, in het geval je maar een paar medewerkers hebt.
Inzetten van vervangers
Soms kan het niet voorkomen worden dat meerdere medewerkers tegelijkertijd met vakantie zijn. Vooral wanneer je werknemers jonge kinderen hebben en ze dus gebonden zijn aan de schoolvakanties. De kans dat ze elkaar dan in vertrekhal 3 Schiphol tegenkomen is vrij groot. Voor jou als werkgever is dat natuurlijk wat minder, maar wel iets om rekening mee te houden. Het is dus belangrijk dat je vooraf goed nadenkt over eventuele vervangers, bijvoorbeeld door het inzetten van een uitzendbureau. Heb je een wat kleinschaliger bedrijf, dan kun je vaak de taken die blijven liggen, ook prima onderling verdelen, zodat alles netjes en op tijd wordt afgerond.
In dit geval is het belangrijk om op zoek te gaan naar geschikte vervangers. Zorg ervoor dat je een lijst hebt met potentiële vervangers en maak afspraken met hen, zodat ze beschikbaar zijn tijdens de vakantieperiode. Het inhuren van extra personeel kan ook een optie zijn, afhankelijk van de situatie en de behoeften van je bedrijf.