Groeien door partnership
Oprichter van Taco Mundo Tom Filippini en franchiseneemster Sanne van der Noord van de Groningse vestiging van de Mexicaanse keten delen dezelfde passie: de klanten verrassen met verse en smaakvolle Mexicaanse gerechten.
“Als franchisegever zien wij onszelf als serviceorganisatie met als doel de ondernemerscondities voor de franchisenemers continu te optimaliseren”, vertelt Tom Filippini aan het begin van het interview. Want met die ‘open’ insteek is hij eind 2000 zijn franchiseformule gestart. Al jarenlang was Filippini verknocht aan Mexico en de smaakvolle gevarieerde gerechten die daar gegeten worden. Die wilde hij graag naar Nederland brengen. “Hoewel ik de eerste 5 vestigingen in eigen beheer ben gestart, was het altijd mijn bedoeling de formule middels franchise uit te bouwen. Het moest een concept worden dat ook door anderen geëxploiteerd kon gaan worden”, vertelt hij.
Andere insteek
De franchiseformule van Taco Mundo is helemaal ontwikkeld vanuit de overtuiging die Tom heeft: het geloof in de kracht van ondernemerschap. “Het commitment van iemand die een eigen onderneming heeft, is totaal anders dan wanneer iemand in loondienst een vestiging beheert. Met franchise haal je het beste bij iedereen naar boven”, legt hij enthousiast uit. “De franchisenemer wil het beste voor zijn klanten en met die instelling floreert zijn eigen onderneming.”
Veel contact
Vanuit het vertrouwen dat door samenwerking de beste resultaten kunnen worden behaald, stelt Filippini alles in het werk om veel contact met zijn franchisenemers te hebben. Daar kan Sanne van der Noord over meepraten. Sinds ruim een jaar is ze mede-franchiseneemster van een Taco Mundo-vestiging in Groningen. “Ik kwam er als stagiaire en ben nooit meer weggegaan”, lacht de 24-jarige.
Leukste uitdaging!
Van medewerkster in de keuken klom ze op tot bedrijfsleidster. “De vestiging waar ik werk werd gerund door franchisenemer Farid Yettefti. Omdat mijn inzet tot goede resultaten had geleid, vroeg Farid mij te participeren in de zaak. We besloten om als compagnons verder te gaan en ik ben zo blij dat ik nu onderneemster ben: het is de leukste uitdaging die ik me had kunnen indenken!”
Wekelijkse nieuwsbrief
Sanne houdt nauwlettend bij wat er allemaal op het speciaal voor de franchisenemers opgezette intranet staat. “Zo wordt daar wekelijks een nieuwsbrief gepubliceerd met updates over de formule en ‘best practices’. Die lees ik altijd goed en haal er tips uit. Ook ben ik zeer geïnteresseerd in de resultaten van de andere vestigingen. Die bestudeer ik nauwkeurig om te zien hoeveel omzet zij hebben, het aantal bestellingen dat zij hebben verwerkt en de bijbehorende bezorgtijden. Daar leer ik veel van en ik bespreek met mijn compagnon hoe wij daarmee onze onderneming productiever kunnen maken. Want dat is toch je insteek als franchisenemer.”
Eigen inbreng
Deze verhalen vindt Tom Filippini goed om te horen. “De communicatie met onze franchisenemers is goed en intensief. Wij zien franchisegever en franchisenemers als partners die de formule gezamenlijk naar een steeds hoger plan kunnen tillen. We stimuleren dan ook de eigen inbreng omdat we daar gezamenlijk beter van kunnen worden. Zo hebben we recent een wedstrijd uitgeschreven: wie het lekkerste recept voor een nieuw gerecht wist te bedenken, kreeg van ons een rondje Abri-reclame in de eigen regio. Wij ontvingen heel veel inzendingen die we allemaal hebben getest!”
Inspiratie opdoen
De gelukkige winnares was Sanne. “Wij bedachten de BurritoBowl en het is zo leuk dat die nu overal op het menu staat!”, vertelt ze trots. Binnenkort vertrekt ze voor een vakantie naar Mexico, het land waar het idee voor Taco Mundo is ontstaan. “Naast lekker vakantie vieren, ga ik uiteraard goed rondkijken en ideeën opdoen. En natuurlijk alles proeven, want ik vind de Mexicaanse keuken heerlijk.”
Terugkoppeling
De kans is dan ook groot dat bij zijn volgende bezoek aan de vestiging in Groningen Tom Filippini met zijn chefkok nieuwe recepten van Sanne komt uitproberen. “De franchisenemers kunnen dan gelijk terugkoppeling geven. Een kritische kijk naar zaken door franchisenemers is een kans voor de organisatie om verder te verbeteren en door te ontwikkelen.”
Toekomstplannen
Eind van het jaar hoopt Filippini op 25 vestigingen te zitten. “Ik denk dat we qua aantal vestigingen nog wel kunnen verdubbelen, maar de focus ligt op een gezonde en bestendige groei. De formule is inmiddels goed doorontwikkeld maar blijft innoveren. We starten binnenkort met ‘formule meetings’ waarin alle franchisenemers kunnen meepraten over de ontwikkelingen binnen de formule en de markt. De formule is heel succesvol maar uiteindelijk bepaalt iedere franchisenemer de mate van zijn eigen succes: hoe actiever en creatiever hij zich inzet in zijn regio, hoe succesvoller zijn restaurant is.”
Geloof in groei
Naast de witte vlekken op de kaart die nog moeten worden ingevuld met nieuwe vestigingen, is de markt voor maaltijdbezorging ook nog een van de snelst groeiende sectoren op dit moment. Alle lichten staan dus op groen. Filippini: “Dagelijks melden zich nieuwe franchisekandidaten aan, maar er zijn ook bestaande franchisenemers die een tweede vestiging willen openen.” In Groningen staat vooralsnog 1 vlaggetje op de kaart, maar ook Sanne en Farid denken stiekem al na over een tweede vestiging.