Groei verwacht bij franchiseformules in de horeca
Als het economisch slecht gaat, gaan mensen minder buiten de deur eten. Het is één van de zaken waarop mensen besparen. Toch ziet 2012 er voor franchiseformules in de horecasector niet slecht uit.
Consumenten letten steeds meer op de prijs-/ kwaliteitverhouding en kiezen daarbij steeds meer voor formules. Een inventarisatie onder horecaformules maakt duidelijk dat ook dit jaar een (bescheiden) groei van het aantal vestigingen wordt verwacht. Directeur Jan-Willem Grievink van het FoodService Instituut zei vorige maand tijdens de persconferentie van de vakbeurs Horecava: “Foodservice heeft het lastig. Maar innovatieve concepten winnen nog steeds terrein. Formules en value concepten doen het goed. De consument gaat veel kritischer worden. Maar we krijgen niet te maken met een kopersstaking. Je moet consumenten verleiden met prijzen en acties.” Naar verwachting zal het aantal horecagelegenheden dit jaar met ongeveer tien procent dalen. De daling heeft met name betrekking op cafés.
Frietfeest
“In 2012 verwachten wij vier nieuwe vestigingen te openen. In diverse provincies zijn nog witte vlekken, met name Limburg en Utrecht zijn uitbreidingsgebieden waar wij ons op richten. Frietfeest onderscheidt zich van andere formules door een lage instapgrens en een vaste franchisebijdrage die niet gerelateerd is aan de omzet. Verder is het segment waarin Frietfeest zich bevindt nog steeds een groeimarkt. Wij zoeken horecamensen die ervan genieten om andere mensen van puntzakken verse friet en snacks op feesten en evenementen te voorzien. Wij verwachten in 2012 zowel te groeien in het aantal franchisenemers als in de eigen omzet. Verder is het groeien van de naamsbekendheid een van onze speerpunten”, stelt Stephan de Vries.
Good Fast Food
“McDonald’s Nederland kijkt altijd naar strategische locaties. Dat baseren we onder meer op het aantal inwoners van een betreffende locatie, de nabijheid van een bedrijventerrein of andere werklocatie en/of recreatiemogelijkheden en mogelijkheden van voorbijgaand verkeer. De visie van McDonald’s is om steeds meer te gaan van Fast Food naar Good Food Fast. Dit houdt onder andere in dat we iedere gast de beste kwaliteit en een gevarieerde keuze willen bieden, op elk gewenst moment en in een aangename omgeving. We krijgen dit voor elkaar door ons assortiment voortdurend uit te breiden met innovatieve producten van hoge kwaliteit, maar ook door onze restaurants een eigentijdse uitstraling te geven. Ook in 2012 komen wij met productintroducties en marketingcampagnes en houden we hiervoor goed de verschillende seizoenen in de gaten”, aldus een woordvoerder van McDonald’s.
GoPasta
Ook GoPasta ontwikkelt zich goed. Afgelopen jaar werden zes nieuwe vestigingen geopend, waarvan een in België en een in Duitsland. Marten van Maastrigt: “Wij verwachten dit jaar zes tot twaalf nieuwe vestigingen te openen, onder meer in Duitsland. Daarnaast zijn er plannen om in ten minste een ander Europees land een vestiging te openen. In Nederland kijken we met name naar Amsterdam, Rotterdam, Nijmegen en Arnhem als nieuwe vestigingsplaatsen. De formule heeft een stevige basis. Per locatie wordt bepaald wat er daarnaast kan en moet gebeuren. Hiermee is het een zeer flexibele en voor de klant toch zeer herkenbare formule. Naast verdere groei in Nederland zal de formule in het buitenland een stevige groei doormaken. Hiervan zal de hele organisatie profiteren.”
Verhage
Tom Bijl: “Verhage bestaat 45 jaar waarvan dertig jaar als franchiseorganisatie. Het is een formule die zich in de praktijk heeft ontwikkeld en zich elke dag bewijst. Door de eigen groothandel onderscheiden we ons in prijs/kwaliteit voor zowel de franchisenemer als voor de gast. Voor 2012 is vorig jaar een prima basis gelegd. We hebben geen specifieke groeiplannen, al blijven we op zoek naar pareltjes, met name in Zeeland en Noord-Brabant. Ons promotieplan voor heel 2012 is klaar en de interne opleiding is aangepast. Het enige waar we alert op moeten zijn dat zijn de stijgende grondstofprijzen.”
De Beren
Marketingcoördinator Sybrinne Straver van De Beren: “De Beren-keten kiest voor een uitbreidingsstrategie gebaseerd op het olievlek principe. Hierdoor heeft een nieuwe vestiging profijt van de naamsbekendheid van een bestaande locatie in een aangrenzend gebied. Van deze strategie kan echter afgeweken worden wanneer de locatie of de aanbiedende franchisenemer ons kan overtuigen van zijn/haar potentie. Onze formule onderscheidt zich door het gezellige en informele karakter van onze vestigingen en door de kwaliteit en versheid van onze producten waar wij iedere dag mee werken. Verder willen wij niet alleen zorgen voor een goede service en snelle bediening. Ons doel is om de allerbeste service te bieden en elke gast compleet in de watten te leggen. Pas als men een geweldige avond heeft gehad en dit met meer mensen wil delen is onze missie geslaagd. Wij verwachten dit jaar uit te breiden met één of twee vestigingen.”
Gauchos
De omzet bij de twaalf vestigingen van Gauchos Grill Restaurants steeg afgelopen jaar met maar liefst elf procent. Dit jaar wordt een omzetgroei van vier tot vijf procent verwacht. “De succesformule heeft zich de afgelopen 35 jaar bewezen”, stelt woordvoerder Geenemans. “We verwachten qua aantal vestigingen niet te groeien, hoewel we wel mogelijkheden zien in het Gooi en de regio Den Haag.”
Spare Rib Express
Spare Rib Express heeft in 2011 drie nieuwe vestigingen geopend en één vestiging gesloten. Daarmee heeft de formule 33 franchisevestigingen. Dit jaar hoopt men met twee nieuwe vestigingen te groeien. Daarbij wordt met name gekeken naar Zwolle, Arnhem, Den Bosch, Maastricht, Ede en Nieuwegein. Remco Robelus: “Wij verwachten door onze nieuwe marketingaanpak weer zwarte cijfers te behalen in 2012.”
Eazie
“Door de groei van zes naar tien vestigingen willen we dit jaar ‘wereldberoemd’ worden in de Randstad”, stelt een woordvoerder. “Eazie biedt een nieuw concept op het gebied van salades, wokgerechten en smoothies. Ons doel is gasten op een snelle en betaalbare manier te voorzien van gezonde lunches, lichte avondmaaltijden of tussendoortjes. Veel consumenten willen meer dan een product: ze willen iets beleven. Consumenten kopen belevenissen en zijn bereid tijd en geld te besteden voor een gedenkwaardige gebeurtenis. De horeca is niet meer uniek als plaats voor ontspanning en eten. Juist het overstijgen van de verwachting is belangrijk bij het eten buitenshuis. Wij verwachten een goed jaar. Men is veel meer bewust met gezond leven (en dus gezond eten) bezig. De gezonde producten in een sexy jasje van Eazie sluit hier heel goed op aan.”
Big Snack
De Sligro-formule Big Snack claimt met 114 franchisevestigingen de grootste cafetariaformule in Nederland te zijn. Hoofd Formulehuis Arend-Jan Diephuis: “Wij verwachten dit jaar met tien nieuwe vestigingen te groeien. Big Snack is een landelijke formule met als kenmerk ‘lekker in de buurt’. Met deze formule kunnen we door heel Nederland aan de slag. Big Snack onderscheidt zich door de kracht van de combinatie van een landelijke formule en lokaal ondernemerschap. We ondersteunen en ontzorgen ondernemers waardoor zij nog beter in staat zijn zich te richten op hun kernactiviteiten. Ten aanzien van zaken als huisstijl, marketing, e-commerce en HACCP bieden we een compleet pakket aan diensten tegen concurrerende voorwaarden.”
Dailywok
Dailywok heeft nu drie eigen vestigingen maar verwacht dit jaar de eerste twee franchisevestigingen te openen. Woordvoerder Elianne Faber daarover: “Dailywok is een fast service restaurantformule die een ruime keuze complete, gezonde, lekkere en zeer betaalbare wokmaaltijden biedt, bereid in een open keuken. Ter plaatse eten of take-away kan beiden bij Dailywok. Op deze manier wordt precies ingespeeld op de wensen van de moderne consument met een bewuste levenshouding en een druk leven. Dailywok onderscheidt zich daarnaast door een sterke merkbeleving en een creatieve benadering van de marketing. Zo loopt Dailywok voorop als het gaat om crossmediale acties die gebruik maken van social media en gebruikt de formule een loyaliteitsprogramma op basis van QR-codes die met de smartphone te scannen zijn. Wij focussen ons met name op centraal gelegen steden. Hierbij denken we bijvoorbeeld aan Den Haag, Haarlem, Amsterdam of Breda.”
Le Perron
De bakkersformule Le Perron maakte in 2011 een vliegende start. Er werden zeven nieuwe franchisevestigingen geopend waardoor het totaal op acht vestigingen komt. Le Perron verwacht dit jaar te groeien met tien nieuwe vestigingen. Jochem Keune: “Deze tijd wordt gekenmerkt door een groeiend bewustzijn van de consument. Daarbij kiest de consument steeds vaker voor een duurzaam kwaliteitsproduct met een eerlijke herkomst. Binnen dit sterk groeiende marktsegment voelt de Le Perron-formule zich uitstekend thuis en voegen wij een persoonlijke benadering toe vanuit ons broodtheater met Franse allure. In 2012 versterken wij onze positie als premium bakkerij met eigentijdse producten tegen reële prijzen. Pure ingrediënten zijn de basis van de bijzonder smakelijke broden met een Frans karakter. In ons assortiment verwerken we een groot deel van het biologisch graan uit eigen land. Wij bakken vers op locatie in een sfeervolle ambiance. Een compleet bakkerijassortiment komt knapperig en geurend uit de gasgestookte ovens en wordt gepresenteerd op ruime tafels waar verkopend personeel naast de klant staat. Dit maakt van onze locaties een bijzondere ontmoetingsplek met onze klanten.”
Overzicht
De 42 franchiseformules uit onderstaande tabel hebben in totaal 1.530 vestigingen, waarvan 1.455 franchisevestigingen. Dat is ongeveer een kwart van alle horecavestigingen in Nederland. Gedetailleerde informatie over horecavestigingen per sector en per regio is te vinden op de website www.kenniscentrumhoreca.nl.
Formule |
Sinds |
Type |
Vestigingen* |
Cookers |
2004 |
Lunchroom |
3 (3) |
De Beren Eetcafés |
2000 |
Eetcafé |
21 (4) |
Big Rib |
1990 |
Fastfood |
4 (4) |
Big Snack |
1997 |
Cafetaria |
144 (144) |
Bram Ladage verse patat |
1967 |
Patat |
25 (25) |
Bread & Butter |
2005 |
Lunchroom |
15 (15) |
Burger King |
2002 |
Fastfood |
53 (53) |
Cafetaria Brasserie Family GP |
1994 |
Cafetaria |
46 (45) |
Cafetaria MerkSnack |
1994 |
Cafetaria |
34 (34) |
Chicago Roast House |
1997 |
Afhaalservice & bezorging |
2 (2) |
Chiquita Fruitbars |
2009 |
Juicebar |
19 (5) |
Daily Wok |
2011 |
Fastfood |
3 (3) |
De Bezorgbeer |
2001 |
Bezorging |
16 (15) |
Domino's Pizza |
1995 |
Pizza's |
111 (111) |
Eazie |
2008 |
Fastfood |
6 (4) |
Febo |
1978 |
Snacks |
65 (59) |
Frietfeest.nl |
2010 |
Patat |
6 (5) |
Gauchos |
2003 |
Grillrestaurant |
12 (11) |
Gonzales |
2000 |
BBQ |
10 (8) |
GoPasta |
2009 |
Afhaalservice |
9 (8) |
Happy Food |
2008 |
Cafetaria |
23 (23) |
Has Doner Kebab |
1999 |
Kebab |
8 (8) |
Humprey’s Restaurant |
1991 |
Restaurant |
20 (2) |
Juffrouw Tok |
1998 |
Kiprestaurant |
6 (6) |
Kelly's Fastfood |
2001 |
Fastfood |
9 (9) |
Le Perron |
2010 |
Restaurant |
8(8) |
McDonald’s |
2001 |
Fastfood |
227 (206) |
Kentucky Fried Chicken |
1973 |
Fastfood |
38 (26) |
Kwalitaria |
1990 |
Fastfood |
111 (110) |
New York Pizza |
1996 |
Pizza's |
116 (115) |
Plaza Food For All |
2001 |
Cafetaria |
86 (86) |
Sap Express |
2006 |
Sappen |
26 (26) |
Smoothie Company |
2009 |
Sappen |
2 (2) |
Smulwereld |
1994 |
Cafetaria |
80 (80) |
Snackpoint |
1996 |
Patat |
91 (91) |
Spare Rib Express |
1992 |
Bezorging |
33 (33) |
Taco Mundo |
2006 |
Freshfood |
16 (15) |
Tortillas |
2004 |
Fastfood |
3 (2) |
Tapeo |
2010 |
Fastfood |
1 (1) |
Verhage fast food |
1998 |
Fastfood |
34 (34) |
Vork |
1986 |
Fastfood |
10 (10) |
Wok To Go |
2006 |
Fastfood |
9 (4) |
Totaal |
|
|
1530 (1455) |
Gegevens per 1 januari 2012 onder voorbehoud * = aantal franchisevestigingen