Gemak en beleving hand in hand bij BBQenzo.nl
De barbecue is ‘hot’ in Nederland. Vlees, vis, tapas: het belandt tegenwoordig allemaal op het rooster. De franchiseformule BBQenzo.nl speelt in op deze trend en helpt volgens initiatiefnemer Mark Verwijst bestaande horecabedrijven in rustige perioden aan extra omzet.
Uitsluitend versproducten: vlees, vis, vegetarische- en halal-arrangementen, maar ook tapas zijn bij BBQenzo.nl te bestellen. En koele dranken? Partyverhuur? BBQenzo.nl regelt het. “Mensen vallen voor het gemak”, weet Verwijst. BBQenzo.nl levert immers alle benodigdheden, zoals de barbecue, het gas en de disposables. “Of, als de klant dat wil, serviesgoed”, vult Verwijst aan. De barbecue en het vlees, de salades, stokbroden en de rauwkost worden op de gewenste dag in koelboxen bezorgd. Verwijst: “De vuile vaat halen we de volgende dag op. Een schot in de roos. Ik startte eind 2008 met dit concept naast mijn eigen eetcafé in Nistelrode. Het liep meteen storm vanwege de hoge servicegraad. We leveren alles gratis en wassen nadien ook nog af. Ideaal voor velen.”
Postcodegebied
Het succes zorgde er voor dat Verwijst het naast zijn bestaande eetcafé te druk kreeg en zijn BBQenzo.nl rayon na anderhalf jaar uit handen gaf aan franchisenemer Gijs van Erp. Zo ging hij als franchisegever verder. Bij BBQenzo.nl krijgt de franchisenemer een postcodegebied toebedeeld waar geen concurrerende BBQenzo.nl bijkomt. De klant kan zijn bestelling plaatsen en aan het einde van het bestel- en orderproces zorgt het systeem er voor dat de juiste franchisenemer aan het werk kan. “Volledig geautomatiseerd, de franchisenemer heeft er geen omkijken naar”, zegt Verwijst. Inmiddels heeft de initiatiefnemer vier franchisenemers aan zich weten te binden in Nistelrode, Liemde, Weert en Beuningen. Allemaal dezelfde inkoop, hetzelfde assortiment en Verwijst die de startende franchisenemers van het begin af aan heeft begeleid. “Ik help graag een handje om de franchisenemer succesvol te laten zijn. Daarnaast heeft hij zelf alle vrijheid om het concept te laten slagen door bijvoorbeeld de lokale markt te bewerken. Als de franchisenemer de voetbalclub steunt, kan hij de barbecue en het vlees sponsoren. Daar heb ik geen probleem mee, ik vind het alleen maar goed. Zo zijn we samen sterk.”
Ambities
BBQenzo.nl kan als zelfstandige vestiging worden gerund maar is ook uitermate geschikt voor horecaondernemers die bijvoorbeeld in de zomermaanden te maken hebben met een omzetdip. “BBQenzo.nl brengt dan mooi wat extra geld in de la”, aldus Verwijst. Maar het blijft niet alleen bij omzet, zo garandeert de franchisegever een prima brutowinstmarge. “Het is dus ook nog eens lucratief.” Het huidige succes van de bestaande franchisenemers zorgt er volgens Verwijst voor dat BBQenzo.nl snel doorgroeit. “In Maastricht lopen nu vergevorderde gesprekken met een ondernemer. Daarnaast binden we de komende drie jaar nog eens vier nieuwe franchisenemers aan ons, daarvan ben ik overtuigd. Over vijf jaar staat de teller op 15 vestigingen.” Ambitie kan de franchisegever niet worden ontzegd. Verwijst: “Maar het is gestoeld op feiten. Het buitenleven in combinatie met het buiten koken; het is momenteel een trend. Wij voegen daaraan iets toe. Met naast gemak een stuk beleving. Een vuurkorf met hout, een gekoeld flesje wijn, het kan allemaal.”
+