Franchising en online marketing: alles wat je moet weten

Zonder online zichtbaarheid kom je tegenwoordig als bedrijf niet ver. Waar je je klanten vroeger vooral wist te bereiken met een advertentie in een krant of met een televisiereclame, zijn veel doelgroepen daar inmiddels niet meer te vinden. Een klantreis begint vaak online. Op Google of op social media bijvoorbeeld. Hoog tijd om te investeren in online marketing dus! Maar: hoe zit dat eigenlijk als franchisenemer? Kun je er zomaar op los adverteren of zitten hier haken en ogen aan?

Online marketing: volledige vrijheid of niet?

Om maar direct met de deur in huis te vallen: ja, hier zitten haken en ogen aan. Als franchisenemer kun je niet altijd zomaar alles online plaatsen wat jij wil. Op zich ook niet gek. Je hebt immers een merkreputatie hoog te houden. En doe jij iets wat niet aansluit bij hoe het moederbedrijf zich wil profileren, dan is de kans groot dat zij daar uiteindelijk op aangekeken worden.

Waarover je afspraken maakt met je franchisegever

Wat jij als franchisenemer wel en niet mag doen online, dat hangt af van wat je hierover vastlegt met je franchisegever. Je maakt bijvoorbeeld afspraken over:

  • Of je een eigen website mag hebben. Mag je een eigen website aanmaken voor jouw lokale zaak of wordt er bijvoorbeeld een aparte webpagina op de ‘hoofdwebsite’ gewijd aan jouw locatie?
  • Of je zelf mag adverteren. Mag je zelf aan de slag met SEO, SEA en/of social media marketing of pakt de franchisegever zélf alle online marketing op?
  • Merkrichtlijnen en de huisstijl. Aan welke richtlijnen moet een onlinemarketinguiting voldoen en uit welke elementen bestaat de huisstijl?

Tips voor effectieve online marketing

Heb jij wél de volledige vrijheid om zelf aan de slag te gaan met online marketing? Enerzijds is dat fijn. Met een lokale campagne ga je namelijk een stuk doelgerichter te werk dan als de campagne landelijk geregeld wordt. In potentie haal je zo dus extra veel klanten binnen. Anderzijds zorgt het er misschien voor dat je met je handen in het haar zit. Want waar jij goed in bent is ondernemen. Online marketing is dan vaak een ver-van-je-bedshow.

Enkele tips die je wellicht tóch helpen met een vliegende start:

  1. Vermeld jouw bedrijfsinformatie in Google Mijn Bedrijf. Deze gratis tool helpt je zichtbaarder te worden in Google.
  2. Adverteer op social media en op Google. Maak een bedrijfsprofiel aan op kanalen als Facebook en Instagram, creëer een Google Ads-account en experimenteer vervolgens eens met adverteren op deze kanalen.
  3. Investeer in content marketing. Oftewel: schrijf relevante artikelen waarin je jouw expertise laat zien, creëer toffe video’s of maak handige infographics. Waardevolle content op jouw kanalen draagt bij aan een hogere ranking in Google.

Extra tip: hoe je de meeste klanten binnenhaalt met online marketing

Heb je als franchisenemer helemaal geen zin om je kostbare tijd te besteden aan online marketing? Of wil het niet zo lukken en leveren die geïnvesteerde euro’s je tot nu toe niks op? Dan bestaat er gelukkig nog zoiets als je online marketing uitbesteden aan een expert. Kies je hiervoor, dan gaat hij/zij aan de slag met jouw SEO, SEA en/of social media marketing. Bespaart je tijd en moeite en bovendien profiteer je zo van het allerbeste resultaat. Dat is misschien nog wel de meest waardevolle tip, toch?

Lees meer over: