Een franchisewinkel kan niet meer zonder eigen webshop

Er zijn natuurlijk heel wat formules die een beginnend winkelier kunnen ontzorgen. Eigenlijk is er in elke branche wel een label of formule waaronder als winkelier of garagehouder kunt opereren. Sluit je je aan bij een franchise dan geeft dat je bij de start van een nieuwe onderneming in een bepaald dorp of stad meteen een flinke boost aan naamsbekendheid. Het is echter wel belangrijk om ook je digitale en online winkel meteen op orde te hebben en goede afspraken te maken welk percentage van de online bestellingen uit de webshop in jouw regio als eigen verdienste mee gaan tellen.

Sluit je je als beginnend ondernemer aan bij een bekendere formule dan zul je daar een aanmerkelijk instapbedrag voor moeten betalen. Deze kan variëren van enkele tot tienduizenden euro’s. Zo heb je bij supermarkten nog steeds het onderscheid tussen franchisehouders en filiaalmanagers. De laatste groep is in dienst van de overkoepelende organisatie terwijl franchisehouders eigen baas zijn maar meedraaien op het merk. De overkoepelende organisatie zorgt dan voor de reclame en de inkoop van producten. Binnen een bepaalde formule wordt er ook gezorgd dat je meelift op de nieuwe ontwikkelingen binnen de markt en dat ook je ook de mogelijkheid hebt om je eigen kennis op peil te houden.

Techniek

Als franchisenemer krijg je vaak ook de beschikking over bepaalde apparatuur en software. Hiermee kun je het beheer van je voorraad en boekhouding bijhouden. Vaak krijg je ook een uniek emailadres wat begint met de woonplaats waar je mee communiceert.

Webshop

De laatste twintig jaar is de winkel of fysieke omgeving niet alleen meer de plek waar omzet of winst behaald wordt.

Juist via internet en bestellingen in een webshop wordt een steeds groter gedeelte van omzet van de ondernemer binnengehaald. Juist daarom is het voor franchisenemers steeds belangrijker hoe die digitale webshop is ingericht en welk gedeelte van de bestellingen als inkomsten voor de franchisenemer gerekend kunnen worden. 

Verdeling

Is het een webshop waarbij de plaatselijke ondernemer ook alles moet regelen dan kan daar behoorlijk wat werk achter vandaan komen. De afspraak kan zijn dat alle bestellingen binnen een bepaalde postcode aan de franchisehouder worden toegekend. Naast verpakkingsmateriaal heb je dan een goed adresserings- en printsysteem nodig voor bijvoorbeeld Dymo labels. Dit om alle bestellingen zo efficiënt mogelijk te verwerken. Deze labels zijn sowieso heel handig voor tal van artikelen waarvoor je een speciale permanente sticker voor nodig hebt. Zo heb je bijvoorbeeld de Dymo 99010 voor kleinere prints. Heel handig als met unieke qr-codes werkt. 

Kosten

Veel reclame-uitingen zullen binnen de standaard kosten vallen die je jaarlijks als franchisenemer betaald aan het label waarbij je bent aangesloten. Daaronder vallen vaak ook de reclamefolders die huis-aan-huis in het verzorgingsgebied van deze ondernemer vallen. Toch kun je ook zelf plaatselijke acties ondernemen door vaste klanten digitaal of per post te informeren. Het zal dan zeker belangrijk zijn dat mensen uit de omgeving zich bijvoorbeeld kunnen abonneren op een nieuwsbrief. Kijk dus als franchisenemer goed welke vrijheid je hebt om eigen acties te ondernemen en wie daarvoor de kosten draagt.

Lees meer over: