Franchisenemersportret Marc Scheepers

Hij was de eerste franchisenemer van Oil & Vinegar en is nu de allereerste met een geheel nieuw winkelconcept. Marc Scheepers van Oil & Vinegar Nijmegen heeft alle vertrouwen in de natuurlijke uitstraling van zijn winkel. De voortekenen zijn veelbelovend. “De eerste periode van dit jaar hebben ons een beetje verbaasd.”

Het is nogal wat, stelt hij. Dan heeft Marc Scheepers het over een flinke investering terwijl het bestaande interieur van zijn winkel al is afgeschreven. Rustig doorgaan en geld verdienen samen met zijn vrouw Sofang zou makkelijker zijn. Maar zo zitten deze franchisenemers van het eerste uur niet in elkaar. “Je moet eens in de zoveel tijd blijven innoveren anders is het snel afgelopen.”

Na zes jaar franchisenemer van een fotozaak te zijn geweest, stortte hij zich in 2000 in de olijfolie, wijnazijn en aanverwante artikelen. Hij zag het concept van culinaire cadeaus wel zitten. Het bleek een schot in de roos. “Het liep vanaf dag één.“

Maar stilstand is achteruitgang. Al in 2007 wilde hij Oil & Vinegar Nijmegen verbouwen en in een nieuw jasje steken. Het is er toen niet van gekomen vanwege het faillissement van het hoofdkantoor.  “Een te groot risico”, oordeelde hij. Met de komst van de nieuwe franchisegever Assisi veranderde die inschatting. “Zij doen het goed. Ze hebben een mooi concept neergezet waar we vertrouwen in hebben. Daarom hebben we geïnvesteerd.”

Dat mooie concept bestaat uit een natuurlijke uitstraling, een ‘basic look’, uitgetekend door de Engelse winkelontwerper Terry Moore. Met veel echt hout, staal en glas. “Dat spreekt mij aan en onze klanten ook.” Waarschijnlijk het meest markante punt in de nieuwe winkel is de zeven meter lange amforenwand. Hierin staan glazen amforen gevuld met oliën en azijnen in stalen frames tegen een stenen achterwand. Daarnaast prijken de extra vergine olijfoliën in roestvrijstalen vaten.

Niet alleen het materiaal van het interieur is veranderd, ook de indeling is nieuw. Terug naar de basis waar het allemaal mee begon. “Het kernassortiment is olijfolie en azijn maar dat stond de laatste jaren een beetje weggestopt. Nu staat dat weer helemaal voorin de winkel. Je kunt er niet omheen en ziet direct wat wij doen.” Bijkomend niet onbelangrijk voordeel: op deze twee kernproducten zit de meeste marge. 

Daarnaast zijn er meer ‘proefpunten’ gekomen en worden de producten duidelijker omschreven. “We stralen nu heel veel kwaliteit uit. De klanten kunnen proeven, ruiken, voelen en beleven. Dat laatste uit zich ook in de omschrijving van de producten. We informeren nu veel duidelijker en uitgebreider wat de klant ermee kan, in wat voor recepten het gebruikt kan worden.”

Hij beleeft ondertussen de beste jaarstart sinds 2008. “We waren de eerste weken van het jaar een beetje verbaasd, zo goed liep het. Nu blijkt die stijging van gemiddeld 120 procent zich door te zetten.”  Het is deels te verklaren door het landelijke beeld, denkt hij. “Maar in Nijmegen zitten wij toch nog wat hoger en daar zal de verbouwing ook aan bijdragen.”

Hij hoopt dat collega’s zijn voorbeeld snel zullen volgen. “Het is in ieders belang dat we landelijk een nieuw gezicht krijgen.” In Maastricht is het al zo ver. Daar werd rond carnaval de tweede ‘Oil & Vinegar nieuwe stijl’ geopend.  

 

Lees meer over: