Exact: ‘Franchisegevers zouden data moeten zien als belangrijkste raadgever’

Franchisegevers willen grip hebben op de zaken. Letterlijk en figuurlijk. Op de franchisevestigingen en alles wat daar gebeurt, maar ook op overkoepelende aspecten als margeontwikkeling, forecasting en budgettering. Hoe realiseer je dat? In dit interview vertelt Mustapha Maanaoui, Sales Executive bij Exact, meer over het belang van inzicht voor franchiseformules en hoe dit kan helpen om verder te groeien.

Versnipperde informatie

Maanaoui weet dat franchiseformules behoefte hebben aan inzicht in hoe de franchisevestigingen zich lokaal ontwikkelen. “Neem acties. Die worden gelanceerd, maar wat doen die acties? Wat is effect?” Hij ondersteunt het met een voorbeeld. “Een pizzaketen komt met een studentenactie op donderdag. Zij wilden weten wat deze actie deed. En het liefst wilden ze dit al na een paar weken weten, aldus Maanaoui. “In de praktijk is door versplinterde informatie echt onvoldoende inzicht in hoe de vestigingen presteren, wat er goed gaat en wat minder.”

Naast verschillende vestigingen hebben franchiseformules vaak ook meerdere systemen, weet Maanaoui. “Neem de vrijetijdssector. Systemen voor reserveringen, voor betalen; voor elk proces is er een ander systeem, maar ook voor het personeel zijn talloze systemen nodig: van het uitbetalen van salaris, inplannen van diensten tot het registreren van uren. Het werken met al deze verschillende systemen zorgt voor een erg omslachtig proces voor zowel de medewerkers op de vloer als op kantoor.”

Een centraal systeem

Dat nog niet iedere franchiseformule gebruik maakt van één centraal systeem voor de administratie, is volgens Maanaoui in zekere zin een vorm van koudwatervrees. “Het centraliseren van je administraties en systemen levert veel voordelen op. Zo zijn franchisegevers niet alleen volledig in controle over de activiteiten van alle locaties binnen de formule, maar consolideer je ook snel en makkelijk maand-, kwartaal- of jaarafsluitingen. En als een franchiseformule een actie lanceert, zijn de resultaten ervan real-time zichtbaar. Blijkt de actie een succes? Dan is de uitrol zo geregeld. Vallen de resultaten tegen? Dan kan men de actie ook snel weer staken.”

Ook kun je volgens Maanaoui hiermee de franchisenemers ontlasten, zodat zij geen tijd meer hoeven te besteden aan het bijhouden van Excel-lijstjes en zelf noteren van zaken. “Steeds meer franchisegevers kiezen er daarom voor om de administratie van verschillende franchisenemers te beheren vanuit één centraal systeem. Zo zien formules in één oogopslag de financiële prestaties per vestiging en kunnen zij zelfs de prestaties van verschillende vestigingen benchmarken.”

Uitzicht op jouw franchiseformule begint met inzicht

Dat laatste is belangrijk. “Data is één, maar die data moet ook worden geanalyseerd en geïnterpreteerd. Wat vertellen de cijfers? Daar kunnen dashboards antwoord op geven. Dashboards voldoen aan de basisbehoefte voor analyse, en is het met steeds meer systemen mogelijk om deze op maat te maken op basis van de specifieke behoeftes van de franchiseformule”, aldus Maanaoui. Hij wil er mee zeggen dat inzicht in informatie voor franchiseformules essentieel is. “Data is een belangrijke raadgever, alleen daarmee kun je als franchiseformule snel anticiperen op ontwikkelingen. Dit zorgt ervoor dat men de juiste beslissingen kan maken, gebaseerd op de actuele situatie. En die beslissingen zorgen voor groei van de formule, nationaal en internationaal. Uitzicht begint met inzicht.”

Mustapha Maanaoui
Mustapha Maanaoui
Lees meer over:
Martijn Louws Martijn Louws
Redacteur