Doe Reclame: ‘We ontzorgen de franchisegever’

Identieke belettering, reclame en bedrijfskleding voor meerdere vestigingen. Ideaal voor ketens zoals franchiseformules, bedachten de ondernemers van Doe Reclame. En dus staan ze op de Franchisebeurs 2023 om hun verhaal te vertellen over de voordelen van ‘one-stop-shopping in uitstraling’.

Daniël Duindam is een door de wol geverfde ondernemer, in de reclamebranche met name. In 2011 richtte hij Doe Reclame op. Daan Hotton sloot zich daarbij aan in 2019 als commercieel directeur en mede-aandeelhouder. Hij had een bedrijf in werkkleding, en de twee zagen een kruisbestuiving. Daniël: “Eén look and feel voor gevelreclame, voertuigreclame én de kleding, de klanten vonden het prachtig. Het sloeg in als een bom.” Een mooi klantenbestand hadden ze al, het was een kwestie van verder bouwen aan de business. Dat lukte prima, met 35 procent omzetgroei per jaar. Voor dit jaar is de doelstelling zeer ambitieus: 100 procent. “Dat heeft alles te maken met een organisatie die staat, en klaar is voor verdere groei.” Een derde pijler in de onderneming, Maurien, bedrijfskundige en echtgenote van Daniël, leidt de interne organisatie. Zodat de twee mannen zich helemaal kunnen concentreren op het ondernemen en de verkoop.

Kruisbestuiving

De twee gaan zich vooral op de franchisemarkt richten. Ze hebben al een aantal formules als klant, waaronder een grote restaurantketen, de bloedbank en een fitnessketen, en dat smaakt naar meer. Daan: “We zijn interessant voor formules want ze kunnen bij ons in één keer hun uniforme reclame en kleding uitrollen over alle vestigingen. Ongeacht de branche. De bedrijfskleding kan worden voorzien van een logo, maar vanaf 250 stuks ook volledig op maat ontworpen worden in kleurcombinaties van de huisstijl.” Hij organiseert passessies op locatie of op het hoofdkantoor in Hillegom voor de klanten en ziet de kruisbestuiving vaak ter plekke plaatsvinden. Ondernemers die kleding komen uitzoeken, willen ook graag dat hun voertuigen worden beletterd. En klanten die over gevelreclame komen praten, gaan terug naar kantoor met ideeën voor bedrijfskleding. Ontzorging, dat is wat Doe Reclame doet, zegt Maurien: “We denken echt mee en klanten hoeven niet opnieuw het wiel uit te vinden.” Zoals dat gebeurde bij de fitnessformule. “Wij hadden de details en een nieuw logo van hun ontvangen en regelen verder dan alles. We zijn er goed in om binnen het huisstijlhandboek een reclameconcept te bedenken.” De formuleregels vormen dus de basis, zoals het gebruik van kleur en logo. “Het allerbelangrijkste is dat we de formule bewaken”, benadrukt Maurien. Daar haakt Daniël op in: “Voor de franchisegever is het vaak een zorg hoe hij die pakweg vijftig vestigingen een gelijke uitstraling laat hebben. Sommigen laten dat los en dan krijg je een wildgroei. Wij bewaken de huisstijlregels voor hen.” Dat laatste levert soms een rol van mediator op, want ze hebben zowel franchisegevers als franchisenemers in hun klantenkring. “We zitten dan naar de franchisenemer toe een beetje op de stoel van de franchisegever.“

Totaalconcept

Het kan hard gaan binnen franchise, hebben ze gemerkt. De fitnessformule die een enkele vestiging had toen met Doe Reclame in zee werd gegaan, telt nu al vijfentwintig franchisevestigingen. Met Doe Reclame als ‘preferred supplier’. De klanten gebruiken een one-stop-shop: verlichte en onverlichte belettering op de gevel van de gebouwen, raamstickers, belettering buiten, reclame op voertuigen en de bedrijfskleding. Ook binnen in een vestiging kan de klant de sfeer helemaal bepalen met behulp van de ontwerpen van Doe Reclame. Van naadloos behang tot frames met doeken die een akoestisch effect geven. Een totaalconcept. Maurien: “De klanten hoeven alleen een paar keer ja of nee te zeggen bij een proef, verder pakken wij het helemaal beet voor hen.” Ze werken met acht fulltimers plus een flinke flexibele schil. Zowel het ontwerp, als de productie en de eindmontage op locatie hebben zij daardoor in eigen hand. De basis van het bedrijf is helemaal in orde. Zo zijn ze lid van de Sibon, een keurmerk voor de signbranche, en hebben ze voor het ontwerpen een eigen dtp-studio.

Verduurzaming

Daarnaast zetten ze vol in op verduurzaming. De doelstelling is op zijn zachtst gezegd uitdagend te noemen. Daniël: “In 2027 willen we het groenste signbedrijf van Nederland zijn.” Het stappenplan: het wagenpark de komende jaren volledig elektrisch maken, alleen groene printers gebruiken en het promoten van pvcvrije folies. “We zijn goed op weg”, zegt Daniël. “De printers hebben al de hoogste groene certificering en we zetten steeds meer pvcvrije folies in. Dat heeft wel meer aandacht en tijd nodig, maar dat is het milieu ons wel waard.”

Ze recyclen ook zoveel mogelijk, zoals de werkschoenen. Ze zetten dozen bij de klanten neer voor de oude schoenen en zorgen later voor recycling. “We moeten toch met z’n allen goed voor deze planeet zorgen”, zegt Maurien. Daarnaast benadeelt verduurzaming de zaken bepaald niet, merken ze. De klanten vragen naar de footprint en verwachten een groene werkwijze. Zorginstellingen eisen bijvoorbeeld dat bij een totale inrichting de printers met het groenste label worden gebruikt. Voor Daniël Duindam en zijn team van Doe Reclame moet 2023 het jaar van verdere verduurzaming worden, maar vooral ook de doorbraak in franchiseland: “Op naar die 100 procent omzetgroei!”

 
Lees meer over:
Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur