Dobey en Faunaland introduceren het format 'Dierspecialist'

De markt voor dierspeciaalzaken staat onder druk. Internet en supermarkten vormen flinke concurrentie. Het antwoord van Target Pet Holding is 'kwaliteit, service en beleving'. Daarom werd bij de formules Dobey en Faunaland het format 'Dierspecialist' geïntroduceerd. Na twee jaar zijn de resultaten boven verwachting. 

In 2014 werd bij de winkel van Ter Avest in Breda het nieuwe format gelanceerd. De doelstelling was destijds om in zes jaar door te groeien tot beste dierenspeciaalzaak van Nederland. Maar die uitverkiezing viel de winkel direct al in het beginjaar ten deel. Een jaar later werd weer een franchisevestiging van Target Pet Holding als nummer één in de branche uitgeroepen. Ditmaal de  Faunaland in Weert van Paul Meevis die ook Dierspecialist als format had omarmd.

Inmiddels zijn vier van de 123 winkels omgebouwd naar het nieuwe concept. Twee van Dobey en twee van Faunaland. Daarmee wordt een sterkere brug geslagen tussen de twee formules. Is dit een voorbode voor één enkele formule in de toekomst? "In dit retail klimaat kun je niet zo snel alles ombouwen", tempert commercieel directeur Peter Dekker van Target Pet Holding die verwachtingen. "Maar we brengen wel op een lichtere manier meer herkenbaarheid. We studeren nu op een Dierspecialist facelift voor de winkels met het Dierspecialist private label als de verbindende factor. Nu hebben Dobey en Faunaland nog twee huismerken."

Met het nieuwe concept wordt duidelijk gemikt op een wat hoger klantensegment dat graag iets extra's over heeft voor kwaliteit, service en beleving. De moderne, lichte dierenspeciaalzaak met de artikelen eenvoudig voor het grijpen lijkt niet meer op de donkere, stoffige dierenwinkel van weleer. Het is er nu strak en duidelijk. Alleen de geur is nog onmiskenbaar maar dat hoort bij een dierenwinkel, hoewel er ook plannen bestaan voor 'aangename geurverspreiders'.

Beleving

De dieren zijn zichtbaar aanwezig en aanraakbaar. In het hart van de winkel van Ter Avest in winkelcentrum De Burcht in Breda spelen kinderen met konijnen. Achter de toonbank prijkt een groot aquarium met de kaak van een krokodil erin. En er staan schilderijen van dieren, gemaakt door lokale kunstenaars. Allemaal beleving. Daar hoort ook 'excellentie op de winkelvloer' bij. "Daar focussen we op", zegt Dekker. "We gaan nog actiever sturen op het begroeten en benaderen van klanten, het verkoopgesprek en de presentatie van het assortiment."

Persoonlijk advies voor je huisdier is lastig via internet of in de supermarkt. Deskundigheid is dus een andere belangrijke factor waarmee de dierenspeciaalzaken van Target Pet Holding zich willen onderscheiden. "Door internet verandert het gedrag van de klant. Hij komt veel beter geïnformeerd in de winkel. Maar er zijn bijvoorbeeld wel vijftig verschillende hondenkammen. We vragen dan door tot we het goede advies kunnen geven." Want daar blijft behoefte aan, dat deskundige persoonlijke advies. Dat blijkt ook uit het feit dat de helft van de internetverkoop via de winkels loopt. Die optie wordt aangeboden in het afrekenproces. De klanten blijken hun bestelde producten graag af te halen bij de specialist om nog wat vragen te kunnen stellen.

"Zo krijgen we de mensen toch op de winkelvloer, voor de ultieme beleving." In deze benadering past ook de aanwezigheid van een dierenartspraktijk. Het laagdrempelige spreekuur in de winkel is een vast onderdeel van het concept. 

Lokale held

Het nieuwe format met de vaste onderdelen is ook een slag van zachte franchise naar wat minder zachte franchise, erkent Dekker. "Maar wij geloven erg in het 'de lokale held' zijn en het netwerkschap van de ondernemer", benadrukt hij. Daarom is er ook een gedeeltelijk vrije keuze in het assortiment. Hij stelt zich ten doel de komende jaren met de franchisenemers de formules Dobey en Faunaland door te ontwikkelen, met Dierspecialist als richtlijn. "We willen samen tot ideeën komen en de retail elke dag beter maken."

Ondernemer Rick ter Avest: "Deze locatie is een gouden greep"

De verbouwing van winkelcentrum De Burcht in Breda en de noodzakelijke tijdelijke verhuizing van hun winkel, greep de familie Ter Avest aan om een nieuwe start te maken met Dierspecialist. Rick ter Avest wist daarbij al van de ins en outs van het nieuwe format, want hij maakt deel uit van de formuleraad. Hij had Dierspecialist mede gekneed. Het betekende een flinke investering voor de eigenaren Carry ter Avest en haar twee zonen Rick en Sander.

"Maar een gewone dierenspeciaalzaak zoals wij hadden, heeft geen toekomst meer", weet Rick. Twee opties zijn er volgens hem: de onderkant van de markt of het hogere segment waarbij service en kwaliteit de boventoon voeren. Dierspecialist mikt op optie twee. "En deze locatie is een gouden greep voor het nieuwe concept. Het publiek in deze omgeving komt uit een wat hoger segment." Hij kan de overstap zijn collega-ondernemers aanraden. "Zowel de marges en de omzet als de klantenaantallen stijgen. Het kan natuurlijk altijd beter, maar daar ben je ondernemer voor." Het is ook op zijn lijf geschreven, een wat strakkere formule. "Ik ben een echte formuleman die zich graag conformeert aan de merken. Daarom kijk ik ook uit naar een eigen merk. Dat heeft de toekomst want alle A-merken zijn al overal via internet te krijgen."

+