Dierenbenodigdheden biedt groeikansen

Nederlanders zijn dierenliefhebbers. Dat blijkt wel uit de groei van het aantal honden en katten. Dat is aantrekkelijk voor de verschillende franchiseformules op het gebied van dierenbenodigdheden. De groei blijft echter niet onopgemerkt door anderen. Er zijn kapers op de kust die een graantje van de groeimarkt proberen mee te pikken.

Faunaland en Dobey, twee grote franchiseformules, kondigden onlangs aan dat ze gaan samenwerken op het gebied van inkoop en diensten. “Wij willen met onze ruim 175 winkels een betere marktpositie creëren en betere inkoopcondities realiseren voor onze franchisenemers”, licht Hans Spierings, algemeen directeur Faunaland toe.
Hij erkent dat bij de samenwerking ook de toenemende concurrentie een rol speelt. Hans Spierings daarover: “Wij merken dat er steeds meer verkooppunten komen. Bijvoorbeeld bij dierenartsen maar ook bij branchevreemde retailers zoals supermarkten. Juist op logistiek gebied kunnen wij nog zaken verbeteren. Vandaar de samenwerking met Dobey. Het is zeker geen defensieve maatregel. Door nauwer samen te werken, kunnen wij overlapping voorkomen en efficiënter werken. Dat komt ten goede aan onze franchisenemers.”

De beide formules blijven zelfstandig bestaan: “Voor de consument verandert er niets”, verduidelijkt Hans Spierings. “De samenwerking heeft voornamelijk betrekking op onze backoffice. De samenwerking heeft ook geen gevolgen voor het personeel. Faunaland heeft een franchiseformule die je soft kunt noemen en Dobey heeft een formule die strakker is, meer hard. Dat blijft in de toekomst zo. De eigen identiteit en herkenbaarheid blijven bestaan.”
Binnenkort worden gesprekken gevoerd met de leveranciers van beide formules. De nieuwe werkwijze wordt vanaf 2009 gehanteerd.

Pets Place

De oudste en grootste franchiseketen op het gebied van dierenbenodigdheden is Pets Place, onderdeel van de IJsvogelgroep. Directeur Marketing en Inkoop Patrick Verhoef: “Het aantal honden en katten groeit in Nederland. Het is een groeimarkt. De concurrentie wordt groter omdat ook dierenartsen en supermarkten producten aanbieden. Wij werken hard aan een verdere professionalisering. Voor ons zijn ondernemerschap, klantgerichtheid, affiniteit met de branche en kwaliteit belangrijke zaken als het om onze franchisenemers gaat. Wij spelen met ons assortiment in op nieuwe ontwikkelingen. Door goede automatiseringssystemen zijn wij in staat om resultaten van franchisenemers met elkaar te vergelijken. Van deze benchmarking profiteren onze franchisenemers.” Pets Place is begin dit jaar gestart met de uitrol van een nieuwe huisstijl om Pets Place verder te positioneren als ‘beste vriend van je dier’. Afgelopen maand startte de franchiseketen met radiospots. Eveneens om de merkbekendheid te vergroten.

Jumper

Ook bij Huisdierendiscount Jumper lopen de zaken voorspoedig. De keten, die in 1995 van start ging in Nederland, opende in juli haar 44e vestiging. “Wij houden de overheadkosten laag door zoveel mogelijk nieuwe vestigingen te openen met ondersteuning van bestaande franchisenemers. Ik ben nu volop bezig met de inrichting van de nieuwste vestiging”, aldus een woordvoerder van Jumper. “Ik heb daarom helaas geen tijd om u verder te woord te staan.” Het mag gezien worden als een illustratie van het feit dat de branche van dierenspeciaalzaken nog steeds in de lift zit.

Naam

Franchise sinds

Vestigingen*

Website

 

 

 

 

Diertotaal

1995

4 (1)

 

Dobey

1990

82 (0)

www.dobey.nl

Faunaland

1994

103 (0)

www.faunaland.nl

Jumper Huisdierdiscount

1995

44 (3)

www.jumper.nl

Pets Place

1987

200 (10)

www.petsplace.nl

* tussen haakjes het aantal eigen vestigingen