“Die integrale aanpak maakt ons onderscheidend”

Als commercieel natuurtalent en iemand die graag voor zichzelf werkt, vond sales trainer Daniëlle de Bode een perfecte partner in Sales Improvement Group. Deze franchiseformule helpt bedrijven om meer rendement te halen uit hun sales. Dit jaar viert Daniëlle haar 12-jarig jubileum als trainer.

Sommige mensen hebben al een vastomlijnd plan op de middelbare school, maar Daniëlle had geen duidelijke doelen, vertelt ze. “Ik was toen al breed geïnteresseerd. Maar ik merkte wel dat communicatie en presenteren mij van nature gemakkelijk afgaan. En ik was al wel commercieel, ik zag vroeger ook al overal mogelijkheden in.” Dat ze in diverse commerciële functies terecht kwam, was dan ook een “natuurlijke keuze”, vertelt ze. Bij haar laatste baan bij Bouwfonds ontdekte ze dat ze het leuk vindt om mensen te coachen, te trainen en te begeleiden. “Daar krijg ik energie van”, zegt ze. Toen ze dat helder had, kwam het idee op om voor zichzelf te beginnen. 

Collega’s

Daniëlle: “Mijn vader was eigenaar van een groot trainingsbureau in Nederland. Daar komen Paul en Michel (Paul Schmidt en Michel van Hesse, directie Sales Improvement Group, red.) ook vandaan. Mijn vader zei al langer: ‘Jij moet eens met die twee mannen gaan praten, die hebben een nieuw concept’.” 

Sales Improvement Group helpt bedrijven met het verbeteren én uitvoeren van salesstrategieën en salesvaardigheden. De franchisenemers bestaan dan ook uit sales improvers en sales trainers. Daniëlle koos uiteindelijk bewust voor deze formule, vanwege de integrale aanpak. “Die maakt ons onderscheidend. Je kunt commerciële toppers kweken, maar als je het meerwerk dat het oplevert intern niet goed gemanaged krijgt, haal je er niet het maximale uit.” 

De trainers en de improvers werken vaak samen. Als franchisenemer heb je dus collega’s. Sales trainer Daniëlle: “Ik vind dat prettig. Ik ben vrij solistisch, maar alleen werken vind ik niet leuk. Nu heb ik de ultieme combinatie.” 

Intensief

Ze is blij met de ondersteuning van de franchisegever, die vooral in de opstartfase intensief was, vertelt ze. “Ze gaan in het begin mee naar de klant, het klantgesprek of de uitvoerende training. Ze geven veel persoonlijke aandacht om van jou een topfranchisenemer te maken.” Er zijn veel interne opleidingsdagen per jaar. “Maar na 12 jaar is de behoefte aan ondersteuning voor mijzelf natuurlijk wel minder. Sterker, ik zit nu in de fase dat ik zelf nieuwe franchisenemers ga trainen.”

Haar belangrijkste toekomstdoel: in ontwikkeling en in beweging blijven. “Ik wil het maximale uit mezelf blijven halen”, aldus Daniëlle.  

In het kort
Naam: Daniëlle de Bode (47)
Woonplaats: Den Haag
Aantal medewerkers: Geen
Hobby’s: “Reizen, lekker eten, hardlopen en yoga.”
Tip voor starters: “Zorg dat je gedisciplineerd en gefocust blijft, ook al heb je ineens veel vrijheden.”

Lees meer over:
Advertorial
Pras Weijers Pras Weijers
Redacteur
Bekijk ook