Corné Wonen: ‘Bij ons is een goede boterham te verdienen’

Corné Wonen is een relatief kleine speler in franchiseland. Nog. Want het groeipotentieel is volgens franchisegever Yasin Tas groot. De woonformule heeft drie vestigingen, waarvan er één wordt gerund door een franchisenemer. In april, wanneer de eigen vestiging in Hazerswoude wordt overgedragen, volgt de tweede. Daarna wordt de weg ingeslagen naar 10 tot 15 vestigingen. “De potentie is er; wij zijn onderscheidend, en zijn er voor een breed publiek.”

Startend, maar vol met ambitie. Het gaat op voor Corné Wonen én voor franchisegever Yasin Tas. “Ik ben even terug met mijn eigen woonwinkel gestart, na jarenlang in een meubelzaak te hebben gewerkt. Ik dacht; dat kan ik beter. Je hoorde toch veel geklaag van klanten, ze waren niet tevreden over de kwaliteit, over de leveringen, over de prijs, noem het maar op.” De eerste winkel van Tas in Amsterdam was meteen een groot succes. “Ik huurde een klein pand, kocht kwaliteitsmeubels bij Nederlandse leveranciers en ging aan de slag. En dat werkte, het was meteen druk. Bij ons geen meubels voor de massa, maar een luxe beleving voor elke klant”, aldus Tas.

Uit zijn jasje gegroeid

Al snel groeide hij op de locatie uit zijn jasje. Tas verhuisde naar de Amsterdamse meubelboulevard Villa Arena. Iets dat voordelen heeft, zo realiseerde de ondernemer zich. “De marketing wordt voor je gedaan, naast dat zo’n boulevard uit zichzelf natuurlijk veel publiek trekt. Heel handig.” Van het één kwam het ander, een twee vestiging opende in Rotterdam, in woonmall Alexandrium. “Dat werd mijn eerste franchisezaak. Spannend, maar wel erg leuk. En succesvol. De ondernemer heeft kennis van zaken, ervaring in de woonwereld en is proactief. Dat is eigenlijk ook meteen wat ik allemaal zoek in een franchisenemer. Je kunt bij ons niet aan de kantlijn staan, je moet zelf meewerken, klanten adviseren, de handen uit de mouwen steken. Daarnaast moet je ondernemend zijn, maar dat lijkt mij niet meer dan logisch”, lacht Tas. Daarbij is de ondersteuning vanuit Corné Wonen ook optimaal, weet hij. “De eerste twee maanden werken wij mee, om de franchisenemer een vliegende start te bezorgen. Er staan extra salesmensen van ons als franchisegever in de winkel, die de ondernemer op weg helpen en de klanten te woord staan. Dat werkt enorm goed; klanten hebben namelijk meteen een goed aanspreekpunt en de franchisenemer leert direct hoe wij het graag zien gaan bij Corné Wonen. En natuurlijk zijn er vooraf ook uitgebreide verkooptrainingen, leren de ondernemers alles over de administratie en zijn er de vaste leveranciers waarmee goede afspraken zijn gemaakt.” Toch is het de franchisenemer, die het uiteindelijk zelf moet doen in zijn lokale marktgebied. Tas: “Maar de markt zit mee. We zien dat mensen op zoek zijn naar mooie meubels, kwaliteit, maar niet voor de hoofdprijs. Zeg maar betaalbare luxe. Daar spelen wij op in. En daarbij hebben wij geen grote panden, pakweg 300 tot 500 vierkante meter volstaat.”

Internationale ambities

Na Amsterdam en Rotterdam opende Tas vorig jaar een derde filiaal in Hazerswoude. “Die hebben we in eigen beheer opgestart, maar in april gaat deze zaak over naar een tweede franchisenemer”, vertelt Tas vanuit Turkije. Hij is daar namelijk om met eigen ogen te zien hoe zijn eerste Turkse vestiging in Istanbul uit de grond wordt gestampt. “Ja, wij hebben ook internationale ambities. Turkije, België, maar vooral Nederland. Daar willen we binnen afzienbare tijd 10 tot 15 vestigingen openen. En die ruimte is er. Wij zijn onderscheidend, onder meer met unieke meubelen.” Tas doelt op de eigen productiefaciliteiten, waar exclusief voor Corné Wonen meubelen worden ontwikkeld. “Dat hebben we kort geleden gerealiseerd. Het geeft ons een voorspong ten opzichte van de collegawoonwinkels, we hebben een heel eigen collectie en niemand kan deze meubelen kopiëren. Daarmee nemen onze franchisewinkels een uniek positie in.”

Geloof in franchise

Daarbij gelooft Tas sowieso in de uniciteit van franchise. “Onze ondernemers zijn lokaal actief, hebben een goed netwerk en weten wat er speelt in de buurt of regio. Zij zitten lekker kort op de bal en dat helpt de winkels aan een sterke lokale positie.” Maar, zo roept de vraag zich op, zijn de franchisenemers met de juiste skills wel te vinden voor Corné Wonen? Tas zegt van wel. “Ervaren verkopers hebben een streepje voor, en er zijn genoeg hele goede salesmensen in de woonbranche die graag voor zichzelf beginnen. Wij bieden hen die kans. En de drempel is laag. De instapfee is beperkt en wij hebben afspraken met banken over de financiering van de voorraad. Met andere woorden; ondernemers kunnen echt snel aan de slag en een goede boterham verdienen.” Dat is een heel belangrijk aspect, erkent Tas. “Mensen denken altijd maar dat de start in de meubelbranche gepaard gaat met een investering van enkele miljoenen en een terugverdientijd van jaren. Maar dat is niet zo, tenminste niet bij ons. Investeringen zijn binnen een jaar terugverdiend, en dan kan men al de nettoverdiensten realiseren.”