Ambitieus Corné Wonen: ‘Snel groeien naar minimaal tien vestigingen’

Corné Wonen is ambitieus. De woonformule wil binnen afzienbare tijd groeien naar minimaal tien vestigingen. Franchise is het model om deze doelstelling te behalen, naast de formule-uitgangspunten. “Wij zijn scherp op de kosten; een lage huurprijs, maar ook geen te grote overhead.”

Aan het woord is Yasin Tas, franchisegever van Corné Wonen. Hij zette jaren geleden de eerste stappen in zijn carrière in de woonbranche. ‘Ik was verkoper bij grote meubelketens. Leuk hoor, maar we kregen ook best veel klachten. Weet je wat het is; die ketens hebben allemaal een mooi pand, dan denk je als klant al snel; die moeten wel goede spullen hebben. Maar de kwaliteit van de meubels laat vaak te wensen over. Dat stootte mij op een gegeven moment tegen de borst. Ik dacht; het moet ook anders kunnen.” Het was de start van Corné Wonen. “Ik huurde een klein pand, kocht kwaliteitsmeubels bij Nederlandse leveranciers en ging aan de slag. En dat werkte, het was meteen druk. Bij ons geen meubels voor de massa, maar een luxe beleving voor elke klant.”

DE MEUBELBOULEVARD

Het pand dat hij huurde was achteraf gelegen, het geld dat hij verdiende werd dan ook al snel geïnvesteerd in een andere locatie in de Amsterdamse meubelboulevard Villa Arena. “Ja, een meubelboulevard werkt goed. Dat scheelt namelijk in de marketingkosten. Zo’n boulevard trekt uit zichzelf natuurlijk veel publiek, daar hoef ik zelf eigenlijk niets voor te doen. En de huurprijs die ik betaal is ook nog eens heel aantrekkelijk. Daarin zit alles; het gas, water en licht en de servicekosten. Perfect dus.” Daar komt bij dat de collega’s in Villa Arena, of in een andere meubelboulevard, volgens Tas ook nog eens aanvullend zijn op de producten en diensten die Corné Wonen aanbiedt. “Een keukenspecialist, een vloerenboer, een stoffeerderij; het heeft allemaal met wonen te maken, klanten vinden alles bij elkaar en kunnen dus heerlijk een dagje shoppen.”

GROEI FRANCHISE OPENT WEG NAAR GROEI

Niet lang na de eerste vestiging opende Tas een tweede vestiging in Hazerswoude. “En Corné Wonen is ambitieus. De woonformule wil binnen afzienbare tijd groeien naar minimaal tien vestigingen. Franchise is het model om deze doelstelling te behalen, naast de formule-uitgangspunten. “Wij zijn scherp op de kosten; een lage huurprijs, maar ook geen te grote overhead.” recent hebben we onze eerste franchisevestiging geopend in Rotterdam, in Woonmall Alexandrium. Ik denk namelijk dat franchise de weg naar groei opent”, vertelt Tas. Het liefst had hij namelijk zelf tien eigen vestigingen geopend, maar dat is volgens hem operationeel erg lastig. “Kijk alleen maar naar medewerkers; die zijn erg lastig te vinden. Een franchisenemer heeft zijn eigen netwerk en zit veel korter op de bal in de plaats of regio waar de zaak wordt geopend.” Bovendien, zo erkent Tas ook, zijn franchisenemers ook gewoon ‘meewerkende voormannen of -vrouwen’ bij Corné Wonen. “Wij zijn scherp op de kosten. Een lage huurprijs, maar ook geen al te grote overhead. Daarom moeten de franchisenemers ook gewoon in de winkel staan en klanten helpen.” Hiermee zegt Tas meteen iets over het profiel van de franchisenemers. “Ervaren verkopers hebben een streepje voor. Er zijn genoeg hele goede salesmensen in de woonbranche, die graag voor zichzelf beginnen. Wij bieden hen die kans. En de drempel is laag. De instapfee is beperkt en wij hebben afspraken met banken over de financiering van de voorraad. Met andere woorden; ondernemers kunnen echt snel een goede boterham verdienen.” Dat is een heel belangrijk aspect, erkent Tas. “Mensen denken altijd maar dat de start in de meubelbranche gepaard gaat met een investering van enkele miljoenen en een terugverdientijd van jaren. Maar dat is niet zo, tenminste niet bij ons. Investeringen zijn binnen een jaar terugverdiend, en dan kan men al de netto-verdiensten realiseren.”

DE BEGELEIDING

Bovendien worden de franchisenemers uitgebreid begeleid. “De eerste twee maanden bijvoorbeeld werken wij mee, om de franchisenemer een vliegende start te bezorgen. Er staan extra salesmensen van ons als franchisegever die de ondernemer op weg helpen en de klanten te woord staan. Dat werkt enorm goed; klanten hebben namelijk meteen een goed aanspreekpunt en de franchisenemer leert direct hoe wij het graag zien gaan bij Corné Wonen. En natuurlijk zijn er vooraf ook uitgebreide verkooptrainingen, leren de ondernemers alles over de administratie en zijn er de vaste leveranciers waarmee goede afspraken zijn gemaakt.” Toch is het de franchisenemer die het uiteindelijk zelf moet doen in zijn lokale marktgebied. Tas: “Maar de markt zit mee. We zien dat mensen op zoek zijn naar mooie meubels, kwaliteit, maar niet voor de hoofdprijs. Zeg maar betaalbare luxe. Daar spelen wij op in. En daarbij hebben wij geen grote panden, pakweg zeshonderd vierkante meter volstaat. We hoeven dus niet duizenden vierkante meter warm te stoken in de winter. Met deze energieprijzen is dat toch ook wel belangrijk.”

Lees meer over:
Martijn Louws Martijn Louws
Redacteur
Bekijk ook