Het belang van het kiezen voor een evergreen niche als franchiser

Ben jij voornemens een franchise te willen starten? Dan is het vooral belangrijk dat je niet blind instapt op een bepaalde hype. Het klinkt ontzettend aantrekkelijk, toch is dit niet heel verstandig. Als we kijken naar de vele ‘hypes’ die we de afgelopen jaren voorbij hebben zien komen, zijn er nog maar een handje vol van over. Neem als voorbeeld de fidget spinners. Ondernemers dachten hier een flinke slag mee te kunnen slaan, maar helaas liggen en nog hele pallets vol met deze speeltjes in allerlei magazijnen, inmiddels onder een dikke laag stof kunnen we wel stellen. Risico nemen hoort erbij als ondernemer, maar zorg er wel voor dat je het met gezond verstand doet. Dit is dan ook precies de reden waarom een evergreen niche zo verstandig is. 

Wat is een evergreen niche

Waar de meesten de term wel kennen, leggen we hem toch nog even kort aan je uit. Een evergreen niche is een bepaalde branche die eigenlijk altijd wel blijft. Goede voorbeelden hiervan zijn huisdieren, kinderen, vakanties en natuurlijk ook eten en drinken. Uiteraard kan het zijn dat het in de ene branche even wat minder gaat dan de ander, maar over het algemeen zullen deze altijd wel blijven. Mochten er toch veranderingen komen, dan zien we deze vaak al van mijlenver aankomen en kunnen we hier tijdig actie op ondernemen. Omdat je als ondernemer altijd risico loopt, is het wel belangrijk dit in te calculeren. Mocht je actief zijn in de vakantiebranche, dan weet je natuurlijk als geen ander hoe dit tussen 2020 en 2022 is geweest. 

De kans op het instorten van de markt is klein

Wat we wel even duidelijk willen maken, is dat een evergreen niche niet per definitie zorgt voor een succesvolle ondernemer. Uiteraard is het aan jou om er een succes van te maken! Stel dat je een dierenwinkel begint, dan is het wel handig dat je antwoord kunt geven op de vraag; hoe oud wordt een labradoodle en tal van andere soortgelijke vragen. Stel dat je een klant met het verkeerde advies naar huis stuurt, dan kan dit zorgen voor ontzettende vervelende situaties. Natuurlijk is de kans wel kleiner dat de markt volledig instorten, maar is de locatie en ook je eigen inzet uiteindelijk allesbepalend voor het succes van jouw onderneming. 

Vaak niet te complex

De keuze voor een evergreen niche is vaak net even wat minder complex dan wanneer je voor een andere branche kiest. Stel dat je ervoor kiest om een Subway te openen, dan hoef je over innovatie niet echt na te denken. Mocht het zijn dat er bijvoorbeeld broodjes op de markt worden gebracht die een stuk sneller af te bakken zijn, dan zal je hier automatisch van mee profiteren. Hetzelfde geldt eigenlijk voor een dierenwinkel. Stel dat er een nieuw type voer is ontwikkeld voor de golden doodle, dan zal je dit als franchisenemer samen met de tientallen andere filialen, gewoon bij het hoofdkantoor kunnen bestellen met de rest. Als franchisenemer is het dus veel belangrijker om operationeel sterk te zijn, aangezien het overgrote deel van het strategisch ondernemen voor je wordt gedaan door de bedenker van deze formule.

Lees meer over: