B & B Lunchroom: De kracht is dat we het beleg nog altijd vers bereiden

Johan Drost en Edwin Heinis hebben allebei meer dan tien jaar een eigen Keurslagerij gerund. In 2006 openden ze samen hun eerste B&B Lunchroom en inmiddels hebben ze zes vestigingen in Amsterdam. “De kracht is dat we het beleg nog altijd vers bereiden. Dat proef je”, aldus Johan.

De eigenaren Johan Drost en Edwin Heinis hebben een achtergrond als slager. Edith, de vrouw van Johan, merkte dat er veel broodjes verkocht werden en zo kwam ze op het idee om de slagerijen te verkopen en een lunchroom te starten. Johan vertelt dat hun achtergrond als slager altijd een voordeel is geweest. “We produceren de vleeswaren, sauzen en salades nog altijd zelf. Het is dus vers en heeft een slagerskwaliteit. Bovendien ontwikkelen we zelf de smaken en kunnen we dus bijzondere combinaties maken. De broodjes zijn normaal geprijsd. Klanten krijgen dus echt waar voor hun geld.” Johan vindt het bovendien belangrijk dat de lunchrooms een versuitstraling hebben. Alle lunchrooms hebben een open keuken en klanten bestellen direct bij de ‘chef’. “En snelheid is belangrijk. Klanten die broodjes willen afhalen, krijgen altijd voorrang en worden dus direct geholpen. Binnen een paar minuten zijn de broodjes klaar en staan ze weer buiten.”

Andere steden

B&B Catering & Lunchrooms heeft nu zes vestigingen in Amsterdam. De eigenaren willen dit jaar starten met franchise en zo ook vestigingen openen in de rest van Nederland. “Vijf van onze filialen bevinden zich op a-locaties in hartje Amsterdam”,  vertelt Johan. “De laatste vestiging hebben we geopend op een b-locatie. Toen merkten we dat we naamsbekendheid hebben opgebouwd. Klanten kenden de formule en vonden het leuk dat we nu ook bij hen in de buurt gevestigd waren. Dat gaf ons de bevestiging dat we ook buiten de toplocaties in Amsterdam succesvol kunnen zijn.” Johan vindt het belangrijk dat het een strakke formule blijft. Tegelijkertijd hoopt hij dat ondernemers zich vrij voelen in hun eigen zaak. “Het gaat om de passie waarmee je broodjes belegt en erover vertelt tegen je klanten.” Johan wil beginnen met uitbreiding in de grote steden rondom Amsterdam, zoals Haarlem of Alkmaar. Daarna hoopt hij ook vestigingen te openen in de rest van Nederland, of zelfs daar buiten. “We hebben als doel gesteld om 25 franchisevestigingen te openen in vijf jaar. Maar dat getal is zeker niet heilig. We willen met franchisenemers werken met voldoende ondernemerschap en die passie hebben voor onze producten. We willen dus alleen groeien als we ook echt mensen vinden die bij onze formule passen.”

+

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie