Suze van der Horst wil met 'haar' Taco Mundo naar 100 vestigingen in 2027

Taco Mundo viert dit jaar zijn 25-jarig bestaan onder leiding van de nieuwe CEO Suze van der Horst. De franchiseformule wil in 2027 het aantal vestigingen in Nederland verdubbelen en uitbreiden naar België.

Van der Horst, die als strategieconsultant bijdroeg aan de ontwikkeling van Taco Mundo, werd door oprichter en eigenaar Tom Filippini aangemoedigd om haar plannen ook zelf uit te voeren. In september 2024 werd ze CEO, en na 100 dagen presenteerde ze haar plannen. Ze mikt op 80 vestigingen in Nederland en 20 tot 30 in België.

Op dit moment heeft Taco Mundo 35 vestigingen. ‘In de hoogtijdagen waren dat er bijna 40, maar sommige ondernemers bleken niet geschikt’, aldus Van der Horst. ‘Wij staan voor hoge kwaliteit, ook bij onze franchisenemers.’

Van passieproject tot franchise

Taco Mundo werd in 2000 opgericht door Filippini, die na een periode in Zuid- en Midden-Amerika een passie ontwikkelde voor de Mexicaanse keuken. Hij opende de eerste vestiging in Amsterdam. Na vijf locaties in eigen beheer koos hij in 2006 voor franchise, wat de groei versnelde. Tijdens de coronaperiode had de formule het moeilijk, maar nu wordt weer ingezet op uitbreiding.

Een familiebedrijf met een strategische aanpak

Van der Horst benadrukt dat haar benoeming geen gevolg is van familiebanden, hoewel Filippini haar oom is en haar broer Just verantwoordelijk is voor de operatie. ‘Het was geen vooropgezet plan, het is ons overkomen.’

De formule richt zich volledig op delivery. Er zijn vestigingen met enkele zitplaatsen, maar bezorging blijft de kern. ‘Filippini was een first mover op dit gebied. Later kwamen anderen die konden profiteren van ons pionierswerk.’

Eigen bezorgers als troef

Taco Mundo kiest bewust voor eigen bezorgers. ‘Tijdens daluren mogen sommige ondernemers externe platforms gebruiken, maar in de spits rijden alleen onze eigen scooters en fietsen. Wij willen de allerbeste zijn in delivery en bezorgen een fiesta met een glimlach. Bovendien behouden we zo controle over kwaliteit en service, zonder afhankelijk te zijn van dure commissies van externe platforms.’ Dit jaar wordt een nieuwe app gelanceerd om het volume via het eigen kanaal te verhogen.

Lokaal en duurzaam

De speerpunten van Taco Mundo zijn verrassend, betrouwbaar, kleurrijk en toegankelijk. Het kleurrijke aspect komt terug in de gerechten, social media en het interieur, geïnspireerd op de Mexicaanse architect Luis Barragán.

Naast kleurrijke gerechten is kwaliteit een belangrijk onderscheidend element. ‘We werken met verse ingrediënten en hebben direct contact met leveranciers. 90 procent van onze ingrediënten komt uit Nederland. Onze sauzen worden gemaakt in het Westland en ons ijs komt uit Friesland.’

Ook duurzaamheid speelt een grote rol. ‘We liepen voor op de SUP-wetgeving en gebruikten al geen plastic meer voordat dit verplicht werd. Al onze verpakkingen zijn van papier en komen uit Nederland, niet uit China. Dat is niet de goedkoopste keuze, maar past bij onze visie.’ Daarnaast heeft Taco Mundo het gebruik van zout verminderd en vervangen door extra kruiden.

Smaakvolle verrassingen en snelheid

Het menu moet niet alleen lekker en verrassend zijn, maar ook praktisch uitvoerbaar in hoge volumes. ‘Snelle bezorging gebeurt in de keuken, niet op de fiets of scooter. Op de weg haal je verloren tijd niet in.’

Van der Horst kijkt uit naar de toekomst. ‘Er komt nog zoveel moois aan, maar daar kan ik nu nog niet te veel over zeggen. We willen blijven verrassen en zorgen voor een feestje bij elke bestelling.’ 

Er komt nog zoveel moois aan bij Taco Mundo! Ben jij benieuwd? Ontdek de smaakvolle wereld van Taco Mundo en laat je verrassen door onze heerlijke gerechten, snelle bezorging en topkwaliteit. Sluit je aan bij ons avontuur! 

Ontdek de Taco Mundo formule

Bron: Misset Horeca