Plus Giel Smits beste supermarkt franchisenemer

Giel Smits van Plus Giel Smits Culemborg is dinsdag 14 mei jl. uitgeroepen tot winnaar van de tweejaarlijks ZO²Z Award, de prijs voor de beste zelfstandige supermarkt-ondernemer van Nederland. Froukje Sloot van Jumbo Froukje Sloot Stadskanaal eindigde op de tweede plaats. De derde plaats is voor Gert en Mirjam Kuiper van Albert Heijn Kuipers in Franeker. Giel Smits mag de titel twee jaar lang voeren. De prijs een initiatief van het Vakcentrum, de brancheorganisatie voor de zelfstandige levensmiddelendetaillist en werd uitgereikt tijdens de Dag van het Vakcentrum. 

Ruim 200 supermarktondernemers gingen van start in de competitie. In een eerste ronde werden, op basis van een ondernemersanalyse door onafhankelijk onderzoeksbureau Panteia, 12 provinciewinnaars gekozen. Uit deze 12 provinciewinnaars zijn, na bedrijfsbezoeken en uitvoerige gesprekken, drie finalisten bepaald. Deze finalisten werden bezocht door de finalejury bestaande uit Marian Geluk (directeur Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie), René Roorda (directeur Centraal Bureau Levensmiddelenhandel) en Harrie ten Have (voorzitter Vakcentrum).

De jury merkte op dat de drie finalisten alle drie uitblonken in de aandacht voor de medewerkers. “Hoewel iedere finalist daar op heel eigen wijze invulling aan geeft, is duidelijk dat zij alle drie hun medewerkers als het kapitaal van hun onderneming zien. Juist de medewerkers bepalen in hoge mate de sfeer en de beleving in de winkel. Daarnaast hebben de drie finalisten een absolute toegevoegde waarde voor hun lokale omgeving.” 

Giel Smits heeft bewezen dat hij inmiddels meer dan 10 jaar het begrip onderscheidend ondernemerschap in de volle breedte kan doorvoeren en verbreden. Dat betekent zowel aandacht voor milieu, energie en assortiment als voor een duurzaam personeelsbeleid en de lokale betrokkenheid. Smits loopt voorop in de toepassing van technologische ontwikkelingen om de energiebelasting van zijn bedrijf zo veel mogelijk te beperken. De inzet van een bestelauto waarvan de koeling van energie wordt voorzien uit zonnepanelen op het dak van de auto is daarvan een recent voorbeeld. 

Smits investeert nadrukkelijk in zijn medewerkers en hun opleiding. Zijn eigen rol ziet hij dan ook als “het faciliteren van de medewerkers. Die moeten hun werk op een prettige en aangename manier, goed kunnen doen.” Hij hecht daarbij groot belang aan een goed beeld van het werken in de supermarkt. “Op de middelbare scholen proberen wij het supermarktvak te promoten. We nodigen ook regelmatig scholen in onze winkel uit om op die manier de branche interessant en aantrekkelijk te maken voor potentiële medewerkers. Wij bespreken zelfs onze interne resultaten met hen” aldus Giel Smits.

Smits ziet het als zijn missie de consument dichter bij lekker eten en drinken te brengen. Dat betekent ook dat hij naast het reguliere Plus-assortiment een breed lokaal assortiment biedt. Boven de winkel beschikt Smits over een grote kookstudio waar regelmatig bier- en wijnproeverijen en wijn-en-spijavonden worden gehouden. Tijdens kinderkookworkshops leren kinderen van alles over groente, fruit en vitamines. 
 

Bekijk ook