Jumbo start in België in een competitieve markt

Gisteren opende Jumbo in Pelt haar eerste Belgische supermarkt. Een blik op het Belgisch supermarktlandschap leveren volgens RetailSonar de volgende cijfers op. Een doorsnee Belgisch gezin spendeert jaarlijks 5.800 euro aan voedingsaankopen. In totaal is de volledige Belgische food retail markt goed voor zo’n 27,5 miljard euro per jaar.

Die koek wordt hoofdzakelijk verdeeld onder 5 grote spelers. De supermarkten van de Colruyt group (30%), Ahold Delhaize (25%) en de Carrefour group (18%) vertegenwoordigen samen een marktaandeel van 73%. In hun voetsporen volgen de discounters Aldi (9%) en Lidl (5%). 
De Belgische supermarktketens tellen samen zo’n 3.547 winkels. In België zijn er 3.205 inwoners per supermarkt zijn. Ter vergelijking: in Nederland zijn er 3.951 inwoners per supermarkt. 
Toch zijn het net de Nederlandse spelers die de grens over trekken. Na de komst van Albert Heijn, wil nu ook Jumbo een plaats in het hart en de portemonnee van de Belgische consument veroveren.
 

Bekijk ook