Franchisegevers doen samen inspiratie op

De door Franchise+ georganiseerde jaarlijkse inspiratiedag voor franchisegevers, het Franchise+ Event, trok 150 deelnemers. In het sfeervolle complex De Kooi in Bunschoten kregen zij een afwisselend en prikkelend programma aangeboden. 

De franchisegevers tips en ideeën aanreiken om ze geïnspireerd naar huis te laten gaan. Dat was het doel van de dag, vertelde uitgever Guido van der Horst van Franchise+ bij de opening van het event. Het verhaal dat volgde werd door de toehoorders zeker als inspirerend ervaren. Bart van den Nieuwenhof, CEO van La Place, beschreef hoe deze restaurantformule momenteel van lokale held een wereldspeler aan het worden is. Onder meer dankzij ‘duurzaamheid als voorwaarde’, het inspelen op de veranderende consument en een nieuwe eigenaar die geen haarbreed in de weg legt. “Met Jumbo krijgen we nu de kans om te ondernemen, en die gaan we pakken.” 

Het jaar 2016 stond volledig in het kader van de doorstart, na het faillissement van moederbedrijf V&D, eigendom van de Amerikaanse investeringsmaatschappij Sun Capital. Een investeerder die niet wilde investeren in La Place, merkte Van den Nieuwenhof bij zijn aantreden in 2012. “Terwijl ik La Place direct al een ‘sleeping giant’ vond.”

Zonder financiële steun van de eigenaar wilde La Place zich toch ontwikkelen. “Dan moet het dus tegen de stroom in, en dat maakt je wel creatief. We gingen nadenken hoe we het anders konden doen. Eén manier was franchise.” 

Instagrammable

Dat kan niet, was de reactie van Sun. “Kan wel”, reageerde Van den Nieuwenhof met zijn team. Er ontstond beweging, zeker nadat Google als partner in beeld kwam. Gezamenlijk werd in 2014 een bedrijfsrestaurant in New York gebouwd. Daarnaast vond La Place in HMS Host een grote franchisepartner die restaurants op Schiphol en vliegveld Bali ging exploiteren. 

Toen Jumbo op de proppen kwam na het faillissement van V&D konden nog meer commerciële kansen gegrepen worden. Sindsdien gaat het echt crescendo. In 2017 werd de AC-wegrestaurantformule gekocht en opende La Place veertig restaurants in Nederland en wereldwijd, waaronder in Parijs en Toronto, met ‘good food fast’. Meer internationale locaties staan op de rol voor 2018 en daarna.

“Food is the new fashion”, stelde Van den Nieuwenhof ook vast. “Op social media is food populairder dan voetbal. En dan met name gezond eten.” Daarnaast moet eten ‘instagrammable’ zijn. Want de snel gedeelde foto van het mooie bord is mogelijk nog belangrijker dan het eten zelf.

La Place denkt na over meer mogelijkheden in de wegrestaurants. Zoals vergaderruimtes. “Dat is de volgende stap. Over een paar jaar kunnen we daardoor een platform hebben van 30 miljoen bezoekers per jaar.“ Bart van den Nieuwenhof weet het zeker aan het einde van zijn betoog: “Die reus gaat wakker worden.”

Niet bang voor het gevaar

Vanuit de zaal kreeg hij vooral vragen over het franchisemodel. Daarop vertelde hij dat in het buitenland alleen met gerenommeerde en grote partners in zee wordt gegaan, vanwege de kwaliteitsbewaking. En dat franchise uitermate geschikt is voor de expansie in exotische oorden, waar het zelf openen van vestigingen op allerlei (culturele) barrières zou stuiten. 

Veel van het succes van La Place is het gevolg van innovaties, concludeerde Guido van der Horst. Bij de kennissessies die zouden volgen, worden een aantal succesfactoren verder uitgediept, stelde hij in het vooruitzicht. Geïnspireerd trokken de franchisegevers daarna naar workshops naar keuze. Een groot aantal bleef zitten voor de presentatie over omnichannel.

Dat gebeurde door Chief Happy Customers van Valk Solutions, Anton Langeler. Hij was verkleed als Wickie de Viking, ‘niet bang voor het gevaar’. Hoe snel de tijden veranderen, bleek uit opnames in  2008 en 2013. Mensen op straat verklaarden nog vrijwel unaniem de mobiele telefoon niet echt nodig te hebben. Ondertussen kunnen we ook in de retail niet meer om mobiel heen en zal het gebruik toenemen, benadrukte Langeler. “Start dus te denken vanuit mobiel.”

Valk Solutions bevond zich in 2011 al in de cloud. Het bedrijf gelooft erg in de combinatie van online en offline en ondersteunt en ontzorgt ondernemers daarin. Zo ook Perry Burg van Dierspecialist Corry’s in Rotterdam. Inmiddels heeft hij ook een app als onderdeel van een omnichannel cloud platform. “Vroeger lag ik wakker van wat er allemaal op me af zou komen aan automatisering”, vertelde de franchisenemer op het podium naast Langeler. “Nu lig ik er wakker van als het platform het een half uur niet doet. Ik kan niet wachten totdat we volledig omnichannel zijn. Meten is weten. Alles kunnen vastleggen, ook buiten de aankopen om, helpt mij om de klant werkelijk centraal te stellen.”

Leren van grote partijen

Fabian en Tjitske Otten uit Leeuwarden vonden de presentatie ‘creatief en zeer vermakelijk’. Zij beginnen met hun Broodje Bewust (biologische en streekgebonden producten) in 2018 een franchiseformule. Het verhaal over omnichannel zet hen aan het denken. Ze achten het meer toepasselijk voor retail dan voor horeca. “Maar ook voor ons kan het een manier zijn om klanten nog beter te bedienen. Als we die kant op gaan, zullen we wel een deskundige partij in de arm moeten nemen.”

Shamarke Mahamoud liet zich namens franchiseformule Escaping informeren over alternatieve financieringsvormen. “We zijn hier om te horen hoe andere franchisegevers het doen”, verklaarde hij. “Om te kijken en te leren van grote partijen. We hoeven zelf het wiel niet uit te vinden.” 

De deelnemers volgden elk drie kennis- en inspiratiesessies naar keuze voordat werd samengekomen voor de afsluitende borrel. Ook Guyon da Silva Solis van The Music Marketeers keek daarbij met een glimlach terug op de middag. Hij vond het naast aangenaam ook heel zinvol. “Het is een goede gelegenheid met franchisegevers bij te praten en elkaar te informeren over nieuwe trends.” 

Bekijk ook

Valk Solutions is in hart en nieren een retail automatiseerder. We kennen de retail processen door en door en ontwikkelen innovatieve oplossingen. Dat doen we met vakkennis, passie en toewijding.