“Ik heb er een familie bijgekregen sinds ik onderneem”

In 2010 opende Arnoud Vermeulen voor het eerst de deuren van De KoffieMeulen in Sassenheim. “Het begon als een kleine eenmanszaak met een winkeltje van 90 m2 met 18 soorten koffie, 100 soorten thee, een paar machines, bonbons en een klein hoekje waar gasten koffie konden drinken. Nu is de winkel in Sassenheim ruim 170 m2 groot, met een schenkerij, meer dan 45 zitplaatsen, 35 soorten koffie vers van de silo en bijna 200 soorten thee. Daarnaast is er een ‘apparaten-straat’ met meer dan 50 verschillende apparaten en een assortiment chocolade”, vertelt Arnoud enthousiast. 

Sinds 2016 biedt De KoffieMeulen andere ondernemers ook de mogelijkheid aan om in franchise een eigen schenkerij/speciaalzaak te openen. In datzelfde jaar opende de eerste franchisevestiging haar deuren. Inmiddels zijn er 3 De KoffieMeulen speciaalzaken en staan er voor 2018 2 nieuwe winkels op de agenda, deze worden geopend in de provincies Utrecht en Zuid-Holland. Tijd om bij te praten met franchisegever Arnoud Vermeulen.

Arnoud, 39 jaar en vader van 2 jonge dochters, had een geheel andere achtergrond voordat hij in 2009 zijn droom ging uitwerken. Begonnen als boekhouder en werkzaam geweest in de marketing en als verkoper binnendienst begon het ondernemerschap te lonken. Vanuit een passie voor mensen, koffie en mooie, kwalitatieve producten, kwam het idee om een speciaalzaak te beginnen in de Bollenstreek. Omdat Vermeulen geen aansluiting vond bij bestaande formules, ging hij zelf, eigenwijs als hij is, de plannen uitwerken. Zo is De KoffieMeulen ontstaan.

Al snel was een bank bij het project betrokken en een pand in Sassenheim gevonden. “Vanaf dag één dat de deuren van De KoffieMeulen Sassenheim opengingen,  was het zo druk in de winkel, dat ik het niet in mijn eentje afkon. Door de enthousiaste reacties van de klanten, was het idee geboren om andere ondernemers te helpen hun eigen droom bij De KoffieMeulen waar te maken door middel van franchise”, vertelt Arnoud.

Lokaal gastheerschap

De KoffieMeulen wil haar klanten en gasten het ‘thuisgevoel’ geven. De winkel moet de huiskamer zijn van de gemeente waar zij gevestigd is. Iedereen is welkom om te genieten van lokaal gastheerschap en de kwalitatieve producten die in de winkel genuttigd kunnen worden of voor thuisgebruik beschikbaar zijn. 

“Aspirant-franchisenemers worden door De KoffieMeulen maximaal begeleid en ontzorgd. Van begeleiding bij het vinden van een geschikt pand, de financieringsaanvraag, de huisstijl, interne opleiding tot de inkoop van producten, alles is beschikbaar binnen het concept. Verder is geen dag hetzelfde bij De KoffieMeulen; het dagelijkse contact met vaste gasten en klanten is uniek. Je maakt zoveel met elkaar mee. Ik heb er een familie bijgekregen sinds ik onderneem”, aldus Arnoud. 

Arnoud vertelt: “Ik werk samen met enthousiaste ondernemers, met heel verschillende achtergronden en inzichten, die geloven in hetzelfde mantra: samen sta je sterk. Als jong en groeiend concept kun je van elkaar leren, elkaar inspireren, elkaar steunen en samen nieuwe initiatieven ontplooien om De KoffieMeulen nog meer bekendheid te geven in Nederland.”

Van ondernemer naar franchisegever

Over zijn huidige rol als franchisegever zegt Arnoud: “De stap van winkelier naar franchisegever is groot en is soms niet makkelijk. Je moet immers ook leren loslaten, je hebt niet alles in de hand. Maar ik haal er veel voldoening van om andere ondernemers te coachen, te ontzorgen en zien groeien in hun ondernemerschap. Ik heb immers hetzelfde meegemaakt! Samenwerken met andere ondernemers, leveranciers en partners inspireert mij ook om nieuwe ideeën te ontwikkelen. Ik blijf een eigenwijze ondernemer….”

Bekijk ook