Hoe ziet het productinnovatieproces eruit bij McDonald’s?

De McDonald’s keuken is volledig ingericht op het eenvoudig laten instromen van nieuwe producten en productvariaties. Manu Steijaert, algemeen directeur McDonald’s Nederland, legt uit: “Wij hebben een eigen productinnovatieproces ontwikkeld. Daarin beginnen we met trends, interesses en suggesties vanuit de Nederlandse consument. Die werken we uit in zo’n 30 concepten op papier. Die testen we bij de consument. De helft valt af, maar de ongeveer 15 ideeën die kansrijk zijn, bereiden we samen met chefs en daarvan schrijven we de receptuur. Daarna gaan we de keuken in en laten we gasten zo’n 5 tot 7 varianten proeven in enkele van onze restaurants. In 2017 behaalden zo uiteindelijk 24 nieuwe producten binnen 6 tot 9 maanden ons menu in de restaurants. Denk hierbij aan onze burgers met kaasvariatie als de Old Dutch en Mozzarella Superior, de Maestro Angus Smokey BBQ en straks de Maestro Sweet and Spicy. Ook voor dit jaar staat er een vergelijkbaar aantal nieuwe varianten op de planning.” 

Nederland is als een van de eerste landen die haar keukenopstelling volledig heeft geïntegreerd met deze productinnovatie-aanpak een voorloper binnen McDonald’s wereldwijd. Andere landen nemen dit productinnovatieproces van McDonald’s Nederland over.

Verse bereiding 

De nieuwe keukenopstelling maakt meer voordelen van verse bereiding mogelijk. Steijaert: “Vers bereid is een absolute wens van de gast. Die proeft het verschil. En waardeert de variatie die we door het jaar heen kunnen bieden. Maar verse bereiding biedt ook de mogelijkheid om de eigen bestelling te personaliseren. Gasten die via onze Easy Order Kiosk kleine aanpassingen op hun bestellingen doen, doen dit de volgende keer weer, zo blijkt uit onze resultaten. Daarnaast biedt verse bereiding mogelijkheden voor nieuwe services zoals McDelivery of de uitbreiding van Table Service naar in totaal 112 restaurants in 2017. Tot slot draagt vers bereid ook bij aan het terugdringen van voedselverspilling. Door de combinatie van verse bereiding onmiddellijk na bestelling en een slim just-in-time bestelsysteem van onze ingrediënten, zijn wij erin geslaagd om de hoeveelheid voedselverspilling in onze keukens met 50% in gewicht terug te brengen. Ook dat waarderen onze gasten.”
 

Bekijk ook