Hoe ziet de nieuwe PLUS-formule eruit?

Als vervolg op de Briljant-formule zet supermarktformule PLUS nu de volgende stap en opende afgelopen woensdag de deuren van haar nieuwste concept bij PLUS Koot in Abcoude. Hiermee wil PLUS het komende jaar haar formule verder doorontwikkelen. Er worden zo’n 400 nieuwe producten geïntroduceerd. Een deel daarvan wordt in de Makerij vers op de winkelvloer bereid. Hiermee haakt PLUS in op de opmars van blurring: een combinatie van retail en horeca, en speelt zij in op veranderende consumentenbehoeften. Dit betekent meer aandacht voor versbeleving, presentatie en aanbiedingen op de winkelvloer.

Jan Brouwer, algemeen directeur van PLUS, vertelt: “Ik ben enorm trots op de nieuwe PLUS-formule. Een moderne winkel met nadruk op verse producten, een ruime opzet en een dominant actieaanbod past goed bij onze huidige strategie. Bovendien versterkt het ons onderscheidend vermogen van lokale ondernemers die onze consumenten goed kennen en zeer actief zijn in hun lokale markt. We verwachten dan ook dat deze nieuwe formule zorgt voor een nog betere winkelbeleving, sterkere klantrelatie en omzetgroei, als vervolg op onze huidige succesvolle koers.”

De Makerij

In de nieuwe winkel staat de Makerij centraal. Daar worden verschillende producten vers op de winkelvloer bereid, waaronder pizza’s en sandwiches. Dat geldt ook voor pulled pork, warme kip en gebakken vis. Daarnaast zijn in de Makerij verse seizoensmaaltijden, soepen en salades verkrijgbaar. Op de brood- en gebakafdeling worden de hele dag door harde en zachte broodjes van vers deeg gebakken. Ook vlaaien worden in de winkel bereid. Op de AGF-afdeling vindt de consument een citruseiland met onder andere de verse sinaasappelsapmachine en vers bereide smoothies. Nieuw is ook het flexitariëreiland voor ‘een dagje zonder vlees’. Denk aan bonen, peulvruchten, eieren, vis en vleesvervangers. Binnen de kruidenierswaren gaat extra aandacht uit naar wijn, koffie, thee en speciaalbieren. Zo is er een uitgebreider assortiment en uitleg over de achtergrond van deze producten.

Dankzij de modulaire opbouw kunnen ondernemers de Briljant-formule aanpassen – afhankelijk van de behoefte van de lokale consument. Wat wel bij elke winkel hetzelfde is: bij PLUS start de consument op de versafdeling en dan van AGF, naar vlees, kaas en vleeswaren, naar brood. Verder biedt het nieuwe concept de mogelijkheid om niet alleen de boodschappen te scannen, maar deze ook zelf af te rekenen: het zogenaamde Selfpay. PLUS Koot heeft ook een PLUS Ophaalpunt en een thuisbezorgservice.

Bekijk ook