HEMA wil groeien via masterfranchise-partners

HEMA gaat buiten de Benelux, Duitsland en Frankrijk voornamelijk groeien met behulp van zogenoemde masterfranchise-partners, zoals in het Midden-Oosten op dit moment het geval is. Hierdoor wordt de internationale expansie voortgezet, maar tegen een lager investeringsniveau.

Daarnaast gaat HEMA ook voor het eerst in haar geschiedenis producten verkopen via derden, zoals nationale en internationale retailers en online platforms. “Dit is ingegeven door de onderscheidende kracht van het HEMA-merk en het veranderende koopgedrag van de consument. HEMA wil dat haar producten altijd en overal beschikbaar zijn voor alle klanten. Hierdoor wordt HEMA naast een Nederlands winkelbedrijf veel meer een internationaal merk”, legt een woordvoerder namens de winkelketen uit.

Dat is ook de reden waarom HEMA in het buitenland ‘Amsterdam’ aan haar merknaam zal toevoegen.

De winkelketen wil de komende jaren verder groeien door meer te investeren in de vernieuwing van het assortiment en marketing. Daarnaast gaat HEMA inzetten op de versnelling van haar omnichannelstrategie wat moet zorgen voor meer online groei. Investeringen in onder andere self checkout en elektronische  prijskaartjes moeten de komende jaren zorgen voor meer gemak voor de klant en tegelijkertijd voor kostenverlaging.

Investeren in thuismarkten

Door een andere invulling van de internationale expansie kan HEMA meer investeren in haar thuismarkten Nederland en België en haar eigen  commercekanaal. Zo gaat HEMA haar grote winkels en restaurants in Nederland vernieuwen in lijn met de internationale winkelformule. Verder gaat HEMA na de zomer 3 grote winkels ombouwen tot flagshipstores in Amsterdam, Utrecht en Rotterdam. Ook de onlangs aangekondigde pilot met Albert Heijn past in de strategie van HEMA om haar positie in de thuismarkten te versterken.

Tjeerd Jegen, CEO HEMA, reageert: “2018 was een bijzonder jaar. We hadden te maken met uitdagende omstandigheden zoals de overgang naar een nieuw e-commerce platform en distributiecentrum voor online bestellingen en het aanhoudende warme weer dat invloed had op de retailsector. Beide zaken waren belangrijke redenen voor de omzetvertraging die zich voordeed in 2018. De omzetontwikkeling verbeterde in het vierde kwartaal en die trend zet zich ook in de eerste periode van het eerste kwartaal van 2019 voort. Zonder de afschrijving op goodwill als gevolg van de verkoop van HEMA zou het nettoverlies bijna zijn weggewerkt. Door onze groeistrategie staat HEMA er vandaag de dag een stuk sterker voor dan enkele jaren geleden. Ook de hernieuwde afspraken en de verbeterde relatie met onze franchisenemers hebben daaraan bijgedragen. De overname van HEMA door Ramphastos Investments heeft HEMA weer nieuw elan en een nieuw perspectief gegeven. Samen met onze nieuwe eigenaar hebben we onze strategie in de afgelopen periode aangescherpt. Zo gaan we volop investeren in nieuw assortiment, onze thuismarkten en gaan we groeien met behulp van partners. Hiermee hebben we het fundament gelegd voor verdere groei van HEMA.”

Bekijk ook