Franchisenemers in de sport vinden Decathlon bedreigend

De totale sportmarkt in Nederland groeide sinds 2013 met 200 miljoen euro en beslaat nu 1,7 miljard euro. Het online marktaandeel steeg met 4% tot 15% in 2016, maar consumenten geven nog steeds de voorkeur aan de fysieke winkel. Zeker als het gaat om de aanschaf sportschoenen (78%). Voor het kopen van kleding en sportmaterialen daalde deze voorkeur van 55% naar 45%, dit blijkt uit het INretail onderzoek 'Sportfocus'.

Prijs-kwaliteit verhouding

Bij 41% van de consumenten is een goede prijs-kwaliteit verhouding de belangrijkste drijfveer om voor een bepaalde winkel te kiezen. Dat verklaart ook waarom 31% van de ondernemers Decathlon of vergelijkbare formules als bedreigend ervaart. Als sportwinkels zich niet op prijs kunnen onderscheiden, dan kan aan de consument toegevoegde waarde geboden worden op het vlak van expertise, experience of efficiency.

Breed merkenaanbod

Consumenten kopen het liefst in sportwinkels met een breed merkenaanbod. De interesse om rechtstreeks bij een leverancier te kopen steeg wel sterk van 17% in 2013 naar 26% nu. Het omzetaandeel van merken met een eigen afzetkanaal groeide van 2% naar 6%. Deze trend zet naar verwachting door. In 2020 denken leveranciers zo’n 10% van hun omzet via eigen, online kanalen te realiseren.

Andere inkoopmethoden

Het aantal sportmerken dat selectief is in hun distributiestrategie is 66% en nog eens 21% verwacht dit op korte termijn te gaan doen. Daardoor gaan verhoudingen in de sportketen veranderen en worden nieuwe samenwerkingsvormen noodzakelijk. In de sportretail staat 65% van de ondernemers open voor andere inkoopmethoden. Bijna de helft van hen is bereid ingangsmarges in te leveren voor een beter resultaat. Ruim 60% van de sportretailers voelt voor afspraken met leveranciers over maximale omzet en doorverkoopresultaten.

De sportdetailhandel telde begin dit jaar nog 1.557 sportwinkels, maar door het faillissement van Perry- en Aktiesport is dit aantal gedaald. De zelfstandige sportwinkel heeft een marktaandeel van ruim 50%.