Franchiseformules domineren indoor speelparadijzen
In Nederland bevinden zich circa 122 indoor speelparadijzen. Binnen het aanbod bestaat 45% uit vestigingen van de 2 franchiseformules Ballorig (met 26%) en Monkey Town (met 19%). Onder de overige vestigingen vallen stand-alone bedrijven en ketens tot en met 3 vestigingen. Dat is een van de conclusies uit de publicatie 'De Indoor Speelparadijzen in beeld' van Van Spronsen & Partners horeca-advies.
Monkey Town heeft 23 vestigingen in Nederland en België en is sinds 2012 gegroeid met 17 vestigingen. Peter van Wijk, formulemanager bij Monkey Town, vertelt over het horeca aanbod: "Buffetten is één van de pilots waar wij op dit moment mee bezig zijn. Daarnaast zijn wij bezig met pilots gericht op exotische menukaarten waarbij gebruik wordt gemaakt van het 'all you can eat' concept. Hiermee willen we inspelen op de veranderende vraag naar gezonde productkeuzes. Wij etaleren de gezondere producten, maar laten de bezoeker zelf kiezen of hij/zij hier gebruik van wil maken." Ballorig heeft 34 vestigingen in Nederland en 5 vestigingen in Duitsland. In 2015 zullen er 4 vestigingen bij komen.