Foodtrends in de USA

De Verenigde Staten loopt qua foodtrends, businessconcepten en innovatie structureel een paar jaar voor op de rest van de wereld. Wat aan de overkant aan de Atlantische Oceaan gebeurt, komt vroeg of laat naar Europa. Franchise+ reist af naar Amerika en zet de belangrijkste trends op foodgebied op een rij.

Technofoodology

Artificial Intelligence en internet of things gaat voor grote veranderingen zorgen, verwacht Forbes. ‘Technofoodology’ houdt bijvoorbeeld in dat slimme koelkasten en keukenkasten automatisch de voorraden bijhoudt en zorgt dat deze worden vervangen. Supermarkten zullen daarom hun focus verleggen naar verse en ambachtelijke producten en kant-en-klaar maaltijden. 

Restaurantformules richten zich op dit moment op snelheid. Ergens binnenkomen, wachten tot je bestelling wordt opgenomen en vervolgens wachten tot je gerecht is bereid? Kan sneller, menen ze bij Applebee’s. Je bestelt per app en zo’n beetje op het moment dat je het restaurant binnenkomt, wordt je bord geserveerd. De moderne versie van de automatiek is slechts een kwestie van tijd. 

Formule zonder bediening

De technologie maakt het allemaal mogelijk, je bestelt per app en haalt je kant-en-klaar maaltijd op in je persoonlijke ‘automaat’. De eerste formule zonder bediening is er al: Eatsa, een vegetarische restaurantketen aan de oostkust. Je bestelt via app of bestelzuil. Je eten staat klaar achter een glazen luik. Het voelt anders, maar is precies zoals in de goede oude tijd dat je ’s nachts na het stappen nog even een kroketje ging doen.
Lees de volledige reportage in het aankomende Franchise+ vakblad, de Foodspecial. Abonnement of gratis proefnummer aanvragen?