Bruna wil 100 nieuwe winkels

Bruna zegt na een moeilijke periode weer helemaal terug te zijn. Met een nieuw winkelconcept en nieuwe doelgroepen mikt de franchiseformule op groei. “Er is ruimte voor 100 nieuwe Bruna-winkels’’, zegt directeur George Steur tegenover het AD.

Kosten terugdringen was een van de opdrachten om de verlieslijdende Bruna-winkels weer gezond te krijgen. “We zijn te lang blijven stilstaan. Bruna was een grijze muis geworden, te weinig onderscheidend”, aldus Steur.

Van retailbedrijf naar omnichannelbedrijf

In 2017 werd er nog een miljoenenverlies geleden, maar de omslag is ingezet, aldus Steur. “Dat verlies komt ook omdat we investeren in een nieuw winkelconcept en in automatisering. De boekenmarkt wordt elk jaar een stukje meer online. Bruna was daar wel actief, maar niet goed genoeg. We willen van een retailbedrijf naar een omnichannelbedrijf.”

Dat betekent dat een klant zowel online als in de winkel bediend moet worden. “Een klant kan dan bijvoorbeeld op de site kijken of een boek in de Bruna in de buurt beschikbaar is. Dan kan hij het reserveren en afhalen. Als een boek niet op locatie is kan hij het bestellen en de dag erop thuisbezorgd krijgen of in de winkel af komen halen.”

Groei 

Momenteel telt de franchiseformule 280 winkels. Steur mikt op groei: “Ik denk dat er plaats is voor 100 nieuwe Bruna’s in de komende 10 jaar.” 

Hij baseert dit op een paar ontwikkelingen: “Ten eerste zie je dat de boekenmarkt weer licht groeit. Bruna was en is de grootste boekenverkoper Daar profiteren we van. Daarnaast gaan we ons richten op nieuwe doelgroepen en andere genres. De meeste boekenkopers zijn vrouwen van boven de 35. Dat blijft een belangrijke doelgroep. Van oudsher zijn we ook sterk in kinderboeken. We willen ons ook meer richten op non-fictie, dat is een sterk groeiend segment. En we gaan meer internationale boeken verkopen, in het Engels bijvoorbeeld. Vooral jongeren lezen die.”

Meer beleving

Bruna is verder aan het experimenteren met meer beleving in de winkel. “We hebben een nieuw winkelconcept ontwikkeld dat we nu in 3 plaatsen testen, in Leidsche Rijn in Utrecht, in Rijswijk en in Ouddorp. We gaan ons richten op ontspanning; lezen, schrijven, leren, spelen, maken en doen”, zegt Steur.

De eerste resultaten van de test zijn positief. “De klant blijft langer in de winkel en koopt meer, is de ervaring. Ook zijn ze te spreken over de nieuwe indeling. De winkel is overzichtelijker geworden”, aldus Steur. 

Toch zal het nieuwe concept niet direct worden uitgerold. “Veel van onze franchisenemers staan te trappelen om met het nieuwe concept te gaan werken. Ik ben vooral bezig met tegenhouden. We gaan het in de zomer eerst uitgebreid evalueren en voeren het dan geleidelijk in.”