Albert Heijn: minder verpakkingen en meer recycling

Minder verpakkingen en meer recycling. Daar draait de campagne van Albert Heijn die onlangs is gestart om. Gesterkt door partners als Milieu Centraal informeert de supermarkt klanten over de stappen die gezet worden om minder verpakkingsmateriaal te gebruiken, het nut van verpakkingen en over het scheiden van afval. 

Marit van Egmond, commercieel directeur bij Albert Heijn: ”We hebben al heel wat stappen gezet. Dit jaar besparen we al 4 miljoen kilo aan verpakkingsmateriaal en we gaan nog veel meer doen. Daarbij kijken we bij elk product zorgvuldig wat de beste oplossing is. Verpakkingen hebben in veel gevallen een functie. Ze zijn belangrijk voor de houdbaarheid en kwaliteit van producten en voorkomen voedselverspilling. Vanaf nu laten we op TV, Appie Today en ah.nl zien welke stappen we zetten. Bijvoorbeeld het vervangen van een plastic deksel door folie op een bakje aardbeien. Daarnaast helpen we klanten, samen met Milieu Centraal, verpakkingen beter te recyclen.”

De ambities van Albert Heijn:

•    25% minder verpakkingen in 2025, dat is zo’n 20 miljoen kilo
•    In 2025 zijn alle verpakkingen van eigen merkproducten 100% recyclebaar

4 Thema’s

De aanpak van Albert Heijn richt zich op 4 thema’s: verminderen, hergebruiken, recyclen en hernieuwen. Een paar voorbeelden:

•    herbruikbare zakjes voor groente, fruit en brood
•    minder plastic door deksels van bakjes fruit te vervangen door folie, dunnere waterflesjes en yoghurtemmers
•    volledig recyclebare verpakking voor champignons en Perla koffie
•    afschaffen van de zwarte schaaltjes - denk aan de vleeswarenschaaltjes - bij alle eigen merkproducten
•    gebruik van kunststof gemaakt van suikerriet, bijvoorbeeld bij AH Puur wasmiddel en de twee liter-verpakking Bio-melk
•    stimuleren van afval scheiden met een weggooiwijzer op alle eigen merkproducten en de afvalscheidingswijzer van Milieu Centraal op ah.nl

Bekijk ook