4 Hypotheekshop-franchisenemers starten eigen formule

4 Franchisenemers van De Hypotheekshop gaan per 1 januari van start met een eigen formule: Freek. De 4 vertrekkende franchisenemers zijn Herman Broere, Aad Kraaij, Johan Neuteboom en Leon Straathof, dit meldt am:. 

Zij hebben samen 9 Hypotheekshop-vestigingen, maar stappen per 1 januari uit de keten. “Enerzijds is dat vanwege de kosten. Dat is een belangrijk onderdeel, maar net zo belangrijk is de beperking om zelf niet aan de knoppen te kunnen draaien. Wij krijgen meer en meer het gevoel De Hypotheekshop te zijn ontgroeid. Daarnaast is de keten in handen van een Amerikaanse participatiemaatschappij die besluiten neemt waar je als franchisenemer minder inspraak in hebt. Het coöperatieve is verdwenen”, reageert Kraaij.

Andere hypotheekadviesformules

Er zijn nog genoeg andere hypotheekadviesformules, maar toch wilden de 4 zelf een nieuw concept opzetten. “Er zijn wel goede formules in de markt. Hypokeur is er bijvoorbeeld een van, maar dat valt net als De Hypotheekshop onder Welke. Aansluiting daarbij is daarom niet logisch”, zegt Kraaij. “Daarnaast zijn er formules die naar onze mening niet genoeg leveren voor het geld dat je betaalt en niet innovatief genoeg zijn. Als je kijkt naar wat de consument tegenwoordig verwacht, dan hoeft het allemaal niet zo veel te kosten”, vult Broere aan. 

Start van de formule

Freek start in elk geval met 9 vestigingen in Alphen aan den Rijn, Bodegraven, Castricum, IJsselstein, Nieuw-Vennep, Noordwijk, Katwijk, Voorhout en Zaandam. “We willen voor eind dit jaar het aantal vergroten naar 15 kantoren en dat hopen we volgend jaar te verdubbelen”, zegt Broere. “Maar we richten ons niet primair op groei, we willen allereerst een formule die echt bij ons past. Dus we hoeven niet per se naar 50 vestigingen. Vaak gaan de kosten bij grotere formules zitten in het ondersteunen van de kleinere kantoren op het gebied van bijvoorbeeld compliance. Wij richten ons op de meer professionele partijen die dat niet nodig hebben, zodat we het geld aan andere dingen kunnen besteden.” 

Over Freek

Freek staat consumenten met raad en daad bij in hun zoektocht, het vinden en het volledig aflossen van hun hypotheek. “Wij heten Freek, omdat een echte naam als merk vertrouwen wekt", aldus de oprichters. Freek is een coöperatie zonder winstoogmerk. De kosten voor de leden zijn lager, omdat ze worden bepaald door de leden in de ledenvergadering. Freek ondersteunt haar leden onder andere met: een centrale website, signing van het kantoor, brochures, introductiecampagne en periodiek actueel actiemateriaal. Freek vraagt een entree-fee voor het financieren van de opstartkosten en de toekomstige ontwikkeling. 

Bekijk ook