25 jaar friendchise bij The Read Shop

The Read Shop bestaat 25 jaar. De formule begon direct als een vorm van franchise waarbij de ondernemer en onderlinge samenwerking centraal staan. Oprichter Koos Boukens doopte het concept tot ‘friendchise’. Het assortiment werd toegespitst op tijdschriften en wenskaarten, met daarnaast ruimte voor boeken en kantoorartikelen. ‘Meer dan lezen alleen’, luidde de pay-off waarmee de markt werd betreden. The Read Shop ontwikkelde zich later tot Retail Development Company met een franchise- en een inkooptak, en is tegenwoordig een vooraanstaande marktpartij in Nederland in het segment voor boek en kantoor, tijdschrift, wenskaart, cadeau en tabak. 

De formule heeft inmiddels verschillende verschijningsvormen in haar 171 vestigingen. Een Express (met het accent op rookwaren), een The Read Shop en een grote XL die in 2017 wordt gelanceerd met daarin meer ruimte voor boeken. Daarbij wordt steeds nauwkeurig afgewogen of de gekozen variant goed past bij de ondernemer en het verzorgingsgebied. 
Lees het volledige artikel in Franchise+ vakblad nummer 2/2017. Abonnement of gratis proefnummer aanvragen?

Bekijk ook