Boekenwinkels & Cadeauwinkels
Wil jij jouw eigen winkel beginnen met boeken, tijdschriften en cadeaus? En wil jij franchisenemer worden? Bekijk dan de onderstaande franchiseformules in de branche van Boekenwinkels & Cadeauwinkels en vraag meer informatie aan! Wellicht open jij binnenkort jouw eigen vestiging.
Met welke trends in de branche van Boekenwinkels & Cadeauwinkels moet je rekening houden?
De boekenbranche heeft het een tijdje erg moeilijk gehad. Dit kwam met name doordat de consument een veranderende vrijetijdsbesteding had en er dus sprake was van verminderd leesgedrag. Maar ook nu moet je binnen de branche rekening houden met andere invloeden:
Meer mogelijkheden voor de consument
Ook in deze branche heeft de opkomst van online verkoop gevolgen voor de fysieke boekenwinkels. Hierdoor kan de consument vanuit huis de boeken kopen en gaan ze dus minder snel de winkels bezoeken. Ook heeft online verkoop ervoor gezorgd dat je tegenwoordig abonnementen kan afnemen om boeken, kranten of tijdschriften online te lezen. Bovendien worden er ook boeken en tijdschriften verkocht op plekken waar de consument vaak komt, zoals supermarkten, warenhuizen en tankstations. Al deze trends spelen in op het gemak van de consument.
E-books en luisterboeken
De opkomst van e-books en luisterboeken heeft ook gevolgen voor de fysieke boekenwinkels. Overigens is het ook mogelijk om tegen een vast bedrag per maand toegang te krijgen tot e-books en luisterboeken. Dit is weer een belangrijke factor voor het gemak van de consument. Ook valt het op dat e-books en luisterboeken erg gewild zijn voor de vakanties. Mensen vinden het namelijk handig om te kunnen lezen op vakantie zonder dat zij een boek mee hoeven te sjouwen. Ook kunnen ze kiezen voor luisterboeken en ondertussen andere dingen doen.
Wat kan je doen om in te spelen op de trends van de branche van Boekenwinkels & Cadeauwinkels?
Het verschil tussen het kopen van de boeken online en in de fysieke winkel is de sfeer. Dus de beleving van een boekenwinkel kan de consument trekken. Veel boekenwinkels verkopen naast boeken ook andere dingen om hun assortiment breder te maken. Bovendien zijn boekenwinkels steeds meer afhankelijk van bestsellers, dus het is belangrijk dat de bestsellers goed zichtbaar zijn in de winkel. Die boeken zijn namelijk van groot belang voor de omzet. Ook kunnen de bestsellers zorgen voor het bereiken van een nieuw publiek. Overigens kan het ook helpen om aan marketing te doen, zoals het inzetten van social media kanalen of organiseer ontmoetingen tussen auteurs en lezers.
In combinatie met de vaste boekenprijs, waardoor je met een boekenwinkel niet bang hoeft te zijn voor online prijsconcurrentie kan je jezelf dus goed onderscheiden via de beleving. Als boekenwinkel moet je het tegenwoordig niet hebben van gemak, daar wint online het. Echter qua beleving en door het leveren van advies is de boekenwinkel nog altijd onverslaanbaar.