Trends in Retail personeelsmanagement en planning

Weer een uitstel van betaling, winkelpanden leeg. Wat gebeurt er met de fysieke winkels?

Steeds vaker zie je dat winkels, maar ook hele ketens in deze markt, ophouden te bestaan of worden overgenomen door grotere ketens. Er zijn steeds minder fysieke winkels. Ook worden er door technologie en innovatie veel processen geautomatiseerd waardoor er minder personeel nodig is. Kijk maar naar de opkomst van zelfscan, waardoor er steeds minder behoefte is aan kassa medewerkers. Maar ook het beroep ‘vakkenvuller’ staat volgens recente onderzoeken in de top tien van banen die de komende decennia gaan verdwijnen. 
Ondanks dat ik geloof dat er nog steeds voldoende plaats is in deze tijd voor fysieke winkels, betekent dit nogal wat voor de manier waarop een winkel omgaat met zijn bedrijfsvoering, personeelsmanagement en planning.

Goed inzicht hebben in waar je als bedrijf voor staat en waar je het verschil wilt maken, is bepalend voor wat je verwacht van je medewerkers en is een belangrijk onderdeel van je personeelsmanagement. De medewerker en zijn functioneren vormt tenslotte naast strategie, structuur en cultuur van een organisatie ook de bron van succes en continuïteit! 

Het vinden van de juiste mensen in de huidige krappe arbeidsmarkt is lastig. Er gaat veel tijd en energie zitten in het werven en opleiden van personeel. Het wordt ook steeds belangrijker om goed personeel te behouden. Anders dan vroeger is het hebben van meerdere werkgevers op je cv steeds normaler en men blijft over het algemeen ook minder lang bij een werkgever in dienst. Dit grote verloop vormt ook de uitdaging bij het leveren van de gewenste service en kwaliteit aan de klant. Personeel blijft kort en vergt een grote investering om op niveau te blijven.

Als werkgever is het dan ook belangrijk te weten welke competenties en functies je nodig hebt om hierop te anticiperen. Zoveel mogelijk processen standaardiseren, vastleggen en automatiseren, zodat deze door iedereen kunnen worden uitgevoerd, helpt om met een hoog verloop in personeel snel operationeel te zijn en bij te blijven. Hierdoor kan de energie gaan naar het leveren van additionele waarde als service en vriendelijkheid die alleen de mens kan leveren. Uiteindelijk komt dit ook ten goede aan het resultaat! 

Hoe bereik je dan deze mensen? Je ziet in deze “tech” wereld dat software en data een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Niet alleen op het gebied van communicatie, maar ook voor het verzamelen van data en het nemen van beslissingen op basis van deze data.

De huidige generatie, ook wel GenZ genoemd, is opgegroeid met een smartphone in de hand en heeft een hele andere benadering nodig dan eerdere generaties. Deze generatie heeft door de continue stroom van informatie via internet en social media een natuurlijk talent ontwikkeld in het omgaan met grote stromen informatie om hieruit te filteren wat nodig en relevant is. Zij hebben een radar voor onecht nieuws. 

Ook is deze generatie veel meer bezig met de grotere doelen en sociaal maatschappelijke verbondenheid en selecteert ook zijn of haar werkgever hierop. Zij zoeken een werkgever waarmee zij zich verbonden kunnen voelen; waar zij een bijdrage kunnen leveren en onderdeel kunnen zijn van de groep. Ook willen zij steeds meer inspraak hebben op hoe en wanneer zij werken. Je ziet hier bijvoorbeeld dat het hebben van interne communicatie fora met chatfuncties en tijdlijnen steeds meer gewenst is. Iets waar wij als Retail Solutions op inspelen. 

Wat betekent dat voor de ondersteunende systemen? Snelle digitale communicatie is voor deze generatie vanzelfsprekend en het is zaak dit goed te faciliteren. Dit vraagt wel een hele andere aanpak van de planners en bedrijfsleiders, maar ook andere middelen. Alle communicatie gaat via de smartphone, waardoor goede apps en digitale social media een primaire plaats krijgen in de interactie met medewerkers.

Digitale apps en media worden steeds vaker ingezet voor de werving, onboarding en opleiden van personeel, waarbij inwerktrajecten en trainingen volledig digitaal worden aangeboden. Ook spelen apps een belangrijke rol in de uitvoering, roosters kunnen inzien, verlofaanvragen, taakmanagement en communicatie. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van processen die door apps kunnen worden ondersteund.

Apps worden dan ook een primair onderdeel van software voor personeelsplanning, zijn geïntegreerd met andere databronnen op het gebied van HR, nieuws, communicatie en data, maar worden ook ingezet voor de operationele besturing. Bedrijfsleiders en planners besturen steeds vaker op de werkvloer via mobiele apparaten, waarop apps met geïntegreerde communicatie diensten en realtime dashboards draaien, die direct informatie geven over hoe het ervoor staat en het mogelijk maken om snel te schakelen.

Koen Zwart
Product Manager, Retail Solutions 

Koen Zwart
Retail Solutions Koen Zwart
Product Manager

Wij geloven dat samenwerken makkelijker kan. Dat begint bij een goede planning. Bij Retail Solutions hebben we daar rechtstreeks van de supermarktvloer ervaring mee. Wij weten dat de retailer liever tijd besteedt aan zijn winkel, personeel en klanten dan aan spreadsheets. Daarom bundelden we onze brede vakkennis in slimme software: personeelsplanningspakket PMT en een app die u direct inzicht en overzicht geven zodat uw werk nog meer rendement levert én leuker wordt.