Local Hero

In het speelveld van Retail treffen we gelukkig in toenemende mate de zogenaamde ‘local heroes’. De zelfstandige ondernemer met zijn winkel die zich vooral onderscheidt door de persoonlijke band met de consument. Waar vakmanschap met deskundig advies hoog in het vaandel staan. Waar we geregeld lokale of regionale producten in het schap treffen. Waar er maar één van is en dus uniek. Het is dé winkel waar de bezoeker het gevoel krijgt van “ze kennen mij hier, ze weten mijn persoonlijke smaak, voorkeur en stijl, noemen mij bij naam en geven een seintje als er wat voor mij is binnengekomen”. Eigenlijk zoals het vroeger altijd ging. Pure nostalgie maar dan in de moderne jas van nu. De kracht? De mix van oprechte interesse tonen in de bezoeker, ambacht en authenticiteit. Onderscheidend en originaliteit in sfeer en beleving. Dat wat de straat en het winkelgebied volgens de consument ook gezelliger maakt. Hij gaat er even naar toe om te buurten en het voelt vertrouwd. Het is zijn ‘local hero’. Deze winkels winnen aan populariteit bij die consument die kiest voor persoonlijk winkelen en die een ‘speciaal voor mij’ gevoelsbeleving wil ervaren. Er ruimte is voor aandacht, advies en bovenal voor de consument zelf. Het contrast in de tijd van digitalisering.

Kan dit gevoel ook worden gegeven als de consument een winkel bezoekt van een formuleketen? Zeker. Formules moeten juist die extra stappen gaan zetten om een authentieke gastvrijheidsbeleving te creëren. Om de bezoekers aan het merk, de formule en de specifieke winkel te verbinden. Passend bij wie je wilt zijn en wat wilt uitstralen bedenken hoe je de consument die persoonlijke beleving kan gaan bieden. En een vertaalslag te maken naar activiteiten én het personeel hoe zij het visitekaartje kunnen zijn in expertise en story telling. Maar ook in ambacht door bijvoorbeeld het verhaal te vertellen over de stoffen, de materialen en de maakwijze in beeld of het te laten ervaren in de winkel. Daarbij is het van belang dat elke winkel het lokale ondernemerschap kan invullen en zo kan anticiperen op de doelgroep, de regio en de lokale wensen. Creëer hiervoor kaders in de formule. Het rendement is er voor zowel de consument als de winkelteams, het maakt het bovendien ook leuker.

Hoe dan ook. De sleutel van het succes voor local hero schap zit in persoonlijke oprechte interesse en verbinding met de consument. Dat hij jou de koop gunt.

En voor dit jaar: doe eens anders dan anders en durf te onderscheiden.

Marja Groen Marja Groen
Directeur