De kassa rekent beter

In de meeste franchise winkels staat er één, een modern afrekensysteem. Lekker snel artikelen scannen en voor de juiste prijs afrekenen. Al of niet met korting, kassabon en spaarpunten. Maar er zit meer toegevoegde waarde in de kassa. Achtergronddetails over artikelen bijvoorbeeld. Om klanten te adviseren. En management informatie. Om de resultaten van de winkel bij te sturen. Er zit ook rekenkracht in de kassa. Zo kan de kassa als geen ander uitrekenen wat besteld moet worden. Precies de juiste artikelen in de juiste aantallen op het juiste moment. Zodat ondernemers niet meer, maar ook niet minder op voorraad hebben dan nodig.

Bestellen is niet moeilijk

Bestellen met de kassa is absoluut niet moeilijk. Moderne kassa’s nemen de ondernemer stap voor stap bij de hand. Het werkt meestal met zogenaamde bestelprofielen. Die moeten één keer ingesteld worden om daarna steeds opnieuw gebruikt te worden. De eenvoudigste manier is om gewoon aan te vullen wat verkocht is. Iets geavanceerder is om de voorraad tussen een onder- en bovengrens te houden, dit heet bestellen op min - max. Het vraagt wat discipline, want min en max moeten wel ingesteld worden. De slimste bestelprofielen optimaliseren de omloopsnelheid in de winkel. Door te kijken naar de gemiddelde verkopen over een langere periode en rekening te houden met de beleveringsfrequentie.

De kassa rekent beter

Welke artikelen hebben goed gelopen en welke juist niet? Gaat komende week een folder van start in de winkel? Welke klantbestellingen moeten meekomen? Hoe vaak komen leveranciers voorrijden? Welke franco afspraken zijn van toepassing? Hoeveel voorraad is nodig dat klanten niet misgrijpen? Ongemerkt zijn er een hoop variabelen om rekening mee te houden bij het bestellen. Zeker als er ook nog seizoenspatronen en schappenplannen bij komen. Ondernemers zijn doorgaans verrast als ze zien hoeveel beter de kassa bestelt dan ze zelf altijd deden. Na een periode consequent automatisch te bestellen is de voorraad lager bij een hogere omzet door minder lege schappen.

Ondernemer houdt controle

Even een misverstand uit de weg ruimen; de kassa neemt het niet over van de ondernemer. Hoe goed het systeem ook kan rekenen, hij doet niet meer dan we hem vragen. Om te beginnen bepaalt de ondernemer de instellingen van de bestelprofielen. De kassa genereert op commando een besteladvies. Zo’n besteladvies kan nog rustig door de ondernemer gecontroleerd en aangepast worden. Pas daarna wordt de bestelling doorgeplaatst. Goede automatiseerders verzorgen opleidingen en geven uitleg over de bestelmogelijkheden van de kassa. Ze helpen met de beste instellingen en beantwoorden gebruikersvragen. Zo ontzorgt de kassa de ondernemer. Maar de ondernemer houdt de controle over de bestellingen.

Margesturing

Een paar procent marge meer of minder maakt het verschil in een gezond renderende winkel. Heel belangrijk dus om precies te weten hoe artikelen en leveranciers bijdragen aan het resultaat onder de streep. Goed nieuws is dat steeds meer leveranciers digitale pakbonnen ondersteunen. Die staan dan netjes klaar in de kassa als de bestelling wordt geleverd. Door die pakbonnen in te boeken bij de ontvangsten klopt niet alleen de voorraadstand maar ook de feitelijke inkoopprijs in de kassa. Samen met de verkoopprijs heeft de kassa daaraan genoeg om de marge haarfijn te rapporteren aan de ondernemer. Zo bewijst de kassa haar toegevoegde waarde voor de winstgevendheid van de winkel.

Heeft u ook een modern kassasysteem of overweegt u er één? Laat de techniek voor u werken en maak gebruik van de rekenkracht van de kassa. De kassa neemt u zorgen uit handen en rekent beter. Vraag ernaar bij uw helpdesk.

Karin Valk
Algemeen directeur
Valk Solutions

Valk solutions
Karin Valk Karin Valk
Algemeen directeur