Drie tips voor goed voorraadbeheer

Voorraadbeheer is een belangrijk winkelproces in franchiseorganisaties. De voordelen zijn wel helder, de juiste artikelen in de juiste aantallen op het juiste moment in het juiste schap. Toch maken veel franchisenemers nog geen gebruik van voorraadbeheer. In deze column geven we 3 praktische tips speciaal voor franchisenemers.

1.    Groot denken, klein beginnen

Franchiseorganisaties hebben grote doelen met voorraadbeheer. Omzetverhoging bijvoorbeeld, door minder nee-verkoop. Tevreden klanten die nooit meer misgrijpen. En een beter rendement door een kleinere voorraad met een hogere omloopsnelheid. Maar het is nogal wat, alle winkels op voorraad brengen. Ook franchisenemers zien daar tegenop, schuiven de grote stap voor zich uit. Begin daarom liever klein, met één leverancier bijvoorbeeld, of een bepaald schap of assortiment. Leid per winkel één persoon op in voorraadbeheer, iemand die affiniteit heeft met procesverbetering. Eenmaal begonnen zullen de voordelen voor zich spreken en zal de olievlek al snel groter worden.

2.    Voorraadbeheer is niet moeilijk, maar vraagt wel discipline

Op voorraad gaan is niet moeilijk, op voorraad blijven vergt wel discipline. Dit betekent dat alle artikelstromen via het winkelsysteem moeten lopen. Uitgaande artikelen zijn gemakkelijk, die komen toch wel langs de kassa om gescand te worden voor een kassabon. Maar let op, ook eigen gebruik moet langs de kassa, en derving. De grotere verandering zit bij de binnenkomende artikelen, die moeten netjes als ontvangst in het systeem gezet worden. Altijd, zonder uitzondering. Eén keertje overslaan en de voorraad in de winkel klopt niet meer met de voorraad in het systeem. Op voorraad blijven vraagt dus een vaste werkwijze in de winkel, voor alle medewerkers. Zodat de voorraadbetrouwbaarheid hoog blijft.

3.    Doe het niet alleen, laat de leveranciers voor u werken

Voorraadbeheer staat of valt met de beschikbaarheid van kwalitatief goede artikelgegevens. Steeds meer assortiment managers storten zich op het onderhouden en verbeteren van artikelgegevens. Wat wel eens vergeten wordt is om leveranciers aan te spreken. Als afnemer mag u verwachten dat leveranciers kwalitatief goede artikelgegevens aanleveren, compleet met een heldere omschrijving voor uw schaplabel en kassabon en natuurlijk met een plaatje voor uw webshop. Ook elektronisch bestellen en digitale pakbonnen zouden gemeengoed moeten zijn, zodat u ontvangsten met één druk op de knop kunt doorboeken in de voorraad. Vraag er om bij uw leveranciers.

Met deze tips en een goed winkelsysteem komt voorraadbeheer onder ieders handbereik. Des te belangrijker nu webshops de voorraad in de winkels tonen of artikelen uit de winkelvoorraad leveren. Profiteer dus van de mogelijkheden en maak vandaag nog een begin met voorraadbeheer!

Karin Valk
Valk Solutions

Karin Valk
Karin Valk Karin Valk
Algemeen directeur