De checklist: hoe maakt u een poster voor uw bedrijf of product

Uw reclameboodschap opvallend en aantrekkelijk als échte eyecatcher aan de wand, in een abri of bushokje langs de weg, dat valt op! Een poster, ook wel affiche, is hiervoor uitermate geschikt. Hoe maakt u de perfecte poster en hoe zorgt u dat uw boodschap goed overkomt? 

In 3 stappen naar een aantrekkelijke poster 

Stap 1: Bepaal het doel van de poster

Welke boodschap wilt u communiceren? Een poster kan informeren, overtuigen, choqueren, aanzetten tot denken of een actie communiceren. 

Stap 2: Bepaal de doelgroep van de poster 

Een poster moet aansluiten bij de achtergronden van uw doelgroep, zoals cultuur, voorkennis, leeftijd, etc. Houd rekening met wat de doelgroep al weet. Bedenk welke symbolen en beelden door de doelgroep begrepen worden en aanspreken. 

Stap 3: Bedenk hoe u de aandacht van uw doelgroep wilt trekken

Wat is de kern van de boodschap? Welke voorbeelden verhelderen de boodschap? Selecteer op hoofd- en bijzaken.

Checklist voor een opvallende boodschap op uw poster:

  •  bevat vooral visuele informatie
  •  heeft een duidelijke boodschap in zo weinig mogelijk woorden
  •  zonder mondelinge toelichting te begrijpen
  •  heeft een in het oog springend detail
  •  een korte, opvallende titel 
  •  is bondig en goed gestructureerd
  •  toelichtende teksten geven alleen hoofdlijnen weer, zijn beknopt en functioneel
  •  teksten staan in kolommen of blokken
  •  let op fouten in spelling en grammatica
  •  foto’s, tekeningen en grafieken moeten voor zich spreken
  •  het verband tussen teksten en illustraties is duidelijk
  •  afmeting voldoende groot: A1 (84,1x59,4cm) of A0 (118,8 x84,0cm) 
  •  meestal staand formaat 
  •  teksten leesbaar op 1½ meter afstand 
  •  schreefloze letter, bijv. Arial, Helvetica, Verdana of Tahoma, minimaal 18 punts 
  •  maak gebruik van goede contrasterende kleuren op een rustige achtergrond

Posters laten drukken 

Bedenk van tevoren waar en hoeveel posters u wilt laten drukken, vraag een offerte aan, zodat u weet welke kosten u maakt en welke specificaties meegenomen moeten worden bij het ontwerp. Het papierformaat is hierbij een belangrijk aspect. 

Na het ontwerpen van de poster is het aan te raden om een proefdruk te maken. Met een proefdruk constateert u misschien fouten die u op het beeldscherm niet had opgemerkt. Let op dat de kleuren op het beeldscherm en de afdruk van elkaar kunnen verschillen.

Dick Hoekman
Accountmanager De Groot - grootsgedrukt.nl
d.hoekman@grootsgedrukt.nl

dick hoekman
Dick Hoekman Dick Hoekman
Accountmanager

De Groot - grootsgedrukt.nl is een drukker van formaat. Van kleine tot grote oplages, voor stichtingen en multinationals. Wat u ook wilt drukken, druk het groots én milieubewust bij een zeer ervaren drukker die toch klein en persoonlijk in de omgang is gebleven.

Stel je vraag aan Dick Hoekman