Yoghurt Barn maakt yoghurt sexy

Lekker, gezond en een beetje een saai product dat je vooral binnenshuis eet: yoghurt. Wouter en Esther Staal wisten er met een innovatief concept een sexy ‘out of home’-product van te maken, waarbij smaak en sfeer allesbepalend zijn.

Volgend jaar start Yoghurt Barn met franchisenemers. Op vijf minuten fietsen van hun woning in Utrecht, realiseerden Wouter en Esther Staal de allereerste Yoghurt Barn. Hier kan de klant terecht voor één van de vier verrukkelijk uitziende yoghurt specials of een zelf samengestelde variatie, voor een cappuccino met brownie of een verse muntthee. “Vorig jaar zaten we in Sevilla op een terrasje lekker van frozen yoghurt te genieten, toen Esther zei: ‘Joh, daar moeten we iets mee doen. Dit hebben we in Nederland helemaal niet”, vertelt Wouter, voormalig senior marketing manager bij Philips. “We kwamen er al gauw achter dat de Nederlander met 31 liter per jaar de grootste yoghurteter van Europa is. Hier wordt yoghurt echter alleen binnenshuis gegeten en nog niet serieus buitenshuis gebracht. Toen ging ons commerciële belletje rinkelen: een markt opportunity!” Yoghurtijs is hier ’s winters echter commercieel onhaalbaar en dus ontwikkelden Wouter en Esther - met hulp van een grote groep vrienden en familie als testpanel - een compleet concept rondom ‘loei lekkere’ yoghurt. Ze vonden investeerders met kennis en ervaring, zoals Geert van Kuyck (één van de grondleggers van Starbucks in Europa) en Dick de Kock (oprichter van CoffeeCompany).

Gezond

Yoghurt Barn speelt in op de gezondheidstrend. Wouter: “Yoghurt is lekker én gezond. Ook met frozen yoghurt hoef je je niet schuldig te voelen. Je kan kiezen voor een topping van koekjes tot peulvruchten en chocola, maar we hebben ook noten en vers fruit.” Alle zuivel is biologisch en het duurzaamheidsaspect wordt zo ver mogelijk doorgetrokken. “Het kostte veel tijd om elk detail kloppend te krijgen”, vertelt Wouter. “Wij vonden het bijvoorbeeld zó duur om de ‘to go’-cups te bedrukken, dat we dachten: ‘Laten we dat met stickers doen’. Dat scheelt veel geld, maar is niet zo duurzaam. Onze investeerders hielden ons echter voor dat we een concept neerzetten en dat moet je vanaf het begin goed doen.”

Online

Als marketeer is Wouter vertrouwd met een geïntegreerde multichannel aanpak. Behalve op de conventionele kanalen is Yoghurt Barn actief op diverse online platforms als Facebook, Twitter en Foursquare. “Mensen zijn altijd met hun mobieltjes bezig en vinden het ontzettend leuk om ons online tegen te komen”, zegt hij. Yoghurt Barn wil drie eigen vestigingen oprichten om de bedrijfsvoering in de vingers te krijgen. Vanaf de tweede helft van 2013 start de uitrol in franchise. “Onze ambitie ligt op dertig tot veertig winkels. Behalve Nederland denken we ook aan Duitsland en Scandinavië”, aldus Wouter.