‘Wij bezorgen iedereen graag een glimlach, ook als ze afrekenen’

De IJsmaker is geen standaard ijssalon. Ja, ze verkopen dan weliswaar ijs, heel veel ijs. Maar verwacht er geen standaard routing. Geen verkoper die je bestelling opneemt. Geen kassa. En geen rijen. Bij De IJsmaker doen ze het anders. De bestelling wordt ‘opgenomen’ door de bestelkiosk, daar rekent de gast ook af. Met pin. En binnenkort ook contant, dankzij de samenwerking met Cikam.

Rotterdam, Witte de Withstraat. Het kan niet missen. Met neonletters op de gevel staat groot De IJsmaker. “Dit is de ideale locatie voor ons. Net even buiten het centrum, een straat waar de horeca samenklontert. En waar het altijd heel gezellig is”, vertelt oprichter Adnan Bourich van De IJsmaker. De formule heeft inmiddels drie vestigingen in Rotterdam, naast de Witte de Withstraat is de ijssalon-formule te vinden op het Stadhuisplein en in de Zwart Janstraat. “Het gaat heel goed, mensen waarderen ons concept. De basis is ons ambachtelijke ijs, eigen gemaakt hier in de keuken”, wijst Bourich naar de achterkant van de winkel. Daar start een medewerker van de ijssalon net het ‘maakproces’ op. “We leiden de mensen zelf op, zo houden we de kwaliteit constant. En dat gaan we straks ook doen als we ons concept in franchise uitrollen”, vertelt Bourich.

Ambitieus

Zijn plannen zijn ambitieus. “We zien kansen en willen groeien. Maar niet via standaard hardfranchise, onze franchisenemers krijgen de vrijheid om zelf hun zaak te runnen. Wij scheppen de kaders, en ondersteunen de ondernemers waar nodig, maar ze kunnen bijvoorbeeld zelf bepalen welke ijssmaken ze dagelijks voeren. Dat is in mijn ogen ook logisch, zij kennen de gasten zelf het beste en kunnen daarop het aanbod aanpassen. Neem de locatie hier, wij zitten dicht bij het oogziekenhuis en hebben veel oudere gasten waar rum-rozijnen favoriet is”, aldus Bourich. Die smaak loopt hier dan ook heel goed, maar op de locatie aan het Stadhuisplein bijvoorbeeld helemaal niet, zegt hij. “Daar komen vooral gezinnen en die kiezen onder meer vaak de smaak Kinder Bueno.”

Stroopwafels

Als het om de kaders gaat, die liggen vast. Dat betekent bijvoorbeeld dat de uitstraling overal hetzelfde is, dat er altijd een randassortiment is met naast ijs ook ijstaarten, taarten, pound cakes, kokosmakronen en stroopwafels en dat er wordt besteld en betaald bij de bestelkiosk. Bourich: “De kwaliteit van onze producten is essentieel. Maar daarnaast speelt beleving ook een belangrijk rol in ons concept. Dat begint in onze ogen met de route die klanten afleggen inde vestiging. Geen wachtrij, geen treuzelende gasten voor je en geen medewerker die de bestelling opneemt. Alles gaat snel en eenvoudig via de kiosk. Dat geeft onze medewerkers de kans om te focussen op de bereiding van het ijsje en dat ze deze met een grote glimlach aanbieden.” Bijkomend voordeel van de kiosk is dat de ordewaarde flink stijgt, tot wel 40 procent. “Als mensen bestellen aan de counter, dan durven ze niet altijd slagroom bij te bestellen. Of een medewerker vergeet het ‘extraatje’ te vragen. De kiosk vergeet nooit iets, en de gast kan lekker anoniem bestellen”, zegt Bourich.

Met pinpas

Het afrekenen bij de kiosk gebeurt met de pinpas, gasten die contant afrekenen moeten nog wel traditioneel naar de counter lopen, hun bestelling plaatsen en afrekenen. Maar dat verandert binnenkort. Dankzij de samenwerking die De IJsmaker met Cikam is aangegaan. “Steeds meer ondernemers stappen over op een automatisch betaalsysteem gekoppeld aan een bestelzuil”, weet Elisabeth Beuningh van Cikam. Maar, zo zegt zij ook, in de wereld van de ijssalons is dit nog nieuw. “In het concept van De IJsmaker werken we straks met een automatisch betaalsysteem, waarbij de gast zelf kan afrekenen. Het wisselgeld krijgt men automatisch retour. Het is daarmee een veilige en hygiënische front-officeoplossing voorde ijssalons van De IJsmaker, die helemaal aansluit op de ambities van de formule. Het creëert namelijk een hele andere betaalbeleving.” Bourich knikt instemmend. “Nu rekent pakweg 10 procent van de klanten hun ijsje bij ons contant af. Dat is nog best een flinke groep, die ik kwijt zou raken als ik volledig cashless zou worden. Dat wilde ik namelijk eerst, maar daar ben ik toch vanaf gestapt. We bezorgen namelijk iedereen graag een glimlach, ook als ze afrekenen. Nu met de samenwerking met Cikam heb ik de perfect oplossing, die past bij ons concept.”

Volledig gedigitaliseerd

De stroom van contant geld wordt via het zogenoemde Cikam Easy Cash betaalsysteem volledig gedigitaliseerd. “Dat heeft voordelen, een foutje is namelijk zo gemaakt door een medewerker. Via ons betaalsysteem zijn fouten uitgesloten, en de ondernemer heeft altijd en overal overzicht in de cash geldstroom. Via dashboards en rapporten is er overzicht van alle transacties en de actuele inhoud van de machine”, legt Beuningh. Dat kan Bourich bekoren. “Nu komt het weleens voor dat we overhaast naar een andere locatie moeten omdat het wisselgeld op is. Dat behoort hiermee tot de verleden tijd, we kunnen alles goed monitoren en tijdig het cash geld aanvullen. Super innovatief.” De IJsmaker gaat vanaf volgend ijsseizoen werken met het Cikam Easy Cash betaalsysteem. Iedere nieuwe vestiging wordt voorzien van de oplossing. Bourich: “Of de investering niet fors is voor nieuwe franchisenemers? Nee. Wij investeren. En Cikam investeert. Dat is ook perfect aan deze samenwerking, Cikam denkt heel goed mee met ons en met onze toekomstige ondernemers. Dat geeft vertrouwen, vertrouwen dat wij belonen met exclusiviteit. Cikam is onze partner als het om de cash geldoplossing gaat.” 

Martijn Louws Martijn Louws
Redacteur