'We willen bekend staan als dé koffie- en warme drankenspecialist'

Ton van Amerongen is franchisenemer bij Fortune Coffee voor de regio Kromme Rijnstreek, de omgeving rondom Houten en Wijk bij Duurstede. Hij gaf een goedbetaalde baan als bedrijfsleider op voor een sprong in het diepe. Spijt heeft hij niet. Plezier des te meer.

Inmiddels is Ton van Amerongen alweer elf jaar franchisenemer bij Fortune Coffee. “Je begint als bedrijf zonder klant, zeg maar. Het is pionieren en je klantenbestand opbouwen.” Hij startte als eigen baas rond de komst van de tweede zoon. “Dat was best een dingetje. Ik had een koophuis en een goede baan. Je gooit een hoop zekerheid overboord, maar ik had zo’n goed gevoel bij de formule. Ik had echt iets van ‘als we die stap willen zetten, dan moet het nu’.” 

“Voor mezelf was ik er al snel uit dat ik wilde franchisen. Mijn vrouw en ik zijn allebei opgevoed met het motto ‘schouders eronder’. Dat is geen garantie dat het ook lukt, maar als je terugkijkt is het supermooi hoe de onderneming zich heeft doorontwikkeld en hoe we er nu voorstaan.”

Relatiegericht

Voor de start bij Fortune Coffee was Ton als bedrijfsleider werkzaam in de detailhandel, bij dieren- en tuinspeciaalzaak Welkoop. “Van jongs af aan was ik van plan om ooit een keer voor mezelf te starten. Vanuit de Welkoop-winkel was ik al bekend met franchise. Fortune Coffee leverde bij ons op de zaak. Zo ben ik in gesprek gekomen met de franchisegever en dat klikte vanaf de allereerste minuut. Het is een leuke formule met een mooi product dat mensen verbindt.” 

“We zijn een relatiegericht bedrijf. Dat is sterk in de formule. Het gezamenlijke doel – ‘met elkaar’ –, spreekt me enorm aan. Dat zie je terug in onze vijf beloftes. In die beloftes is het persoonlijke contact verweven. Dat kenmerkt onze organisatie. Je bouwt een relatie op. Ik ga nooit een gesprek aan met het idee in m’n hoofd dat ik per se die automaat moet verkopen. Ik doe de belofte dat ik voor de klant de meest ideale koffievoorziening realiseer. Het moet passen bij de klant.”

Wisselwerking

Fortune Coffee is een hele platte organisatie, vertelt Van Amerongen. “We hebben een fantastische marketingafdeling en worden goed ondersteund door de verschillende afdelingen, van technische dienst tot management. Als we onderweg iets tegenkomen is het één belletje. Je vraag of suggestie wordt direct opgepakt.” 

Vier keer per jaar is er een gezamenlijk franchiseoverleg. In kleinere groepjes zijn bijeenkomsten om dieper in te gaan op strategie en andere beleidszaken. “Die wisselwerking is ontzettend goed. Wat ons betreft is het een ideale werkstructuur.”

Fortune Coffee werkt bewust met regio’s, waar lokale mensen als franchisenemer aan het roer staan, stelt Van Amerongen. “Dat is een speerpunt van de formule. Dat ik hier geboren ben, heeft een meerwaarde. Klanten hebben vaak zoiets van ‘de koffie halen we bij Ton’. Je bent verweven met het gebied en je klantenkring. Het is handig als je de taal van de streek spreekt en de mentaliteit een beetje kent. Als je mij in Limburg of de Achterhoek neerzet, dan werkt dat niet.”

Ton maakt met zijn team in de competitieve markt het verschil door het snelle schakelen en de korte lijnen. “We hebben voor al onze klanten één contactpersoon. Als er iets is, dan is het ‘Ton bellen’. Leveringen, service en onderhoud zit in een persoon verweven. Je bouwt echt een relatie met elkaar op. We gooien de dozen niet over de drempel, maar zorgen dat de voorraad op de vaste plek staat en de machine is bijgevuld. Dat vertrouwen krijgen we ook van onze klant. Je hebt ongeveer acht contactmomenten per jaar. Dat zorgt dat je met elkaar een relatie opbouwt. We komen bij een heel scala aan bedrijven en organisaties, van notariskantoor tot school of sportvereniging. Dat maakt het werk ontzettend leuk.”

Sponsoring

Hij is na elf jaar nog net zo fanatiek als in het begin. “Je moet je iedere dag bewijzen. Het is een regio met veel bedrijvigheid. Houten is bijvoorbeeld een groeigemeente, een goede plek om te ondernemen. Ik ben opgegroeid in die omgeving. Voel me hier als een vis in het water.”
Qua toekomstplannen ligt de focus op het versterken van de naamsbekendheid in de regio. “Inmiddels werken we met z’n vieren, met Richard van den Heuvel en Werner Mulder en mijn vrouw Silvia voor de administratie, en zijn we op zoek naar de vijfde medewerker.”

“We willen bekend staan als dé koffie- en warme drankenspecialist. Dat doen we bijvoorbeeld door zichtbaar bij sportverenigingen aanwezig te zijn en iets terug te geven aan de gemeenschap in de vorm van sponsoring.” Dat kan verschillen van een bord langs het veld tot de aankleding van de koffiehoek achter de bar. “Op speciale clubdagen en toernooien zijn we regelmatig aanwezig met onze koffietrailer en/of een springkussen voor de kinderen, zodat de verenigingen dat niet hoeven te huren. Die extra faciliteiten versterken de band.”

“Vanaf de allereerste minuut was er een klik”

Lees meer over:
Hans Pieters Hans Pieters
Financieel journalist en ondernemer
Bekijk ook