We waren zo overtuigd van de voordelen van franchise

Dennis en Wendy van Leeuwen zijn franchisenemers van Monkey Town, zij hebben eind 2015 hun vestiging geopend aan Lange Kleiweg in Rijswijk. Bij de vestiging zijn zo’n twintig medewerkers, met name oproepkrachten, in dienst. Franchise+ heeft Dennis en Wendy gevraagd naar hun ervaringen als franchisenemer tot nu toe.

Hoe zijn jullie met deze formule in contact gekomen?
“Via het werk van Dennis, als key accountmanager bij Unilever, zijn we met Monkey Town in contact gekomen. We raakten direct enthousiast over de formule. Het leuke aan de formule vinden we dat er veel kennis in de keten is waar je gebruik van kunt maken en dat er ruimte is voor eigen initiatief. Het is een ‘soft’ franchise, waardoor bepaalde zaken overkoepelend zijn geregeld en er genoeg ruimte over blijft om binnen de eigen onderneming acties op te zetten.”

Hebben jullie ook overwogen om je bij andere franchiseformules aan te sluiten?
“We hebben alle opties overwogen, ook de optie om een zelfstandige vestiging te starten. We waren echter zo overtuigd van de voordelen van franchise en zo enthousiast over hoe Monkey Town in de markt is gezet, dat onze keuze snel was gemaakt.”

Hoe is de opening van de vestiging verlopen? 
“De opening van de vestiging was een enorme achtbaan met veel balletjes die net nog even de goede kant op moesten rollen, zoals het rondkomen van vergunningen, renovatie van het pand en het vinden van personeel. Door heel hard te werken door diverse partijen is het gelukt om volgens planning op 15 december te openen. Veel tijd om bij te komen hadden we niet, want drie dagen later startte de Kerstvakantie.”

Wat zijn jullie ervaringen als franchisenemer tot nu toe? 
“We zijn heel enthousiast over het ondernemen. Tegenover de werkweken van tachtig uur staat zoveel moois dat we er veel energie van krijgen. Zelf staan we ook regelmatig achter de kassa en het blijft leuk om de “Oooohs en aaahs” van kinderen te horen als ze bij ons komen spelen.”

Wat is jullie meegevallen? 
“Het selecteren van personeel. We zijn heel trots op het team dat er staat. En de snelheid waarmee bezoekers ons (herhaaldelijk) weten te vinden. De eerste dag kregen we zestien kinderen op bezoek. Dan is het wel spannend of dat er meer gaan worden. Gelukkig is dat ruimschoots goed gekomen.”

Wat blijkt in de praktijk moeilijker dan verwacht? 
“Wat moeilijk is is het vinden van de juiste balans in personeelsbezetting. Geen dag is hetzelfde. De weekenden zijn normaal gesproken drukker dan doordeweekse dagen. Begint echter de vakantie, dan is dit patroon juist omgekeerd. In de zomer is dit patroon nog meer afhankelijk van de weersinvloeden hoorden we van andere franchisenemers. Als er dan ineens een grote regenbui aanvangt, is de speeltuin binnen no time gevuld. Hoe je dan zorgt dat je voldoende personeel hebt staan, wordt onze uitdaging voor de zomer.”

Welke ondersteuning hebben jullie van de franchiseformule ontvangen tijdens de voorbereiding en opening? 
“We hebben veel ondersteuning gekregen in het opstartproces. Ze brachten ons in contact met verschillende leveranciers en deelden bedrijfsmatige gegevens met ons, zodat we een gedegen businessplan op konden stellen. Ook met praktische zaken hielpen ze ons. Zo kwamen medewerkers uit een andere vestiging ons personeel een spoedcursus geven, zodat we ondanks de korte voorbereidingstijd toch voorbereid waren op de drukte in de Kerstvakantie.”

Welke ondersteuning ontvangen jullie op dit moment nog? 
“We hebben veelvuldig contact met franchisegever en andere franchisenemers, onder andere over samenwerkingen met leveranciers en over gezamenlijke marketingacties.” 

Hebben jullie tips voor startende franchisenemers? 
“Draai de eerste periode mee in de dagelijkse operatie. We hebben zelf bewust de eerste maanden veelvuldig alle werkzaamheden uitgevoerd, zoals het ontvangen van bezoekers bij de entreekassa, het bakken van patat tot aan de minder leuke klusjes zoals de wc’s schoonmaken. Zo kregen we veel inzicht in deze werkzaamheden en konden we werkprocessen stroomlijnen. Nu deze processen goed in de steigers staan gaan we meer tijd vrijmaken voor het bepalen van onze strategische koers.”

Minibio

Naam: Dennis (38) en Wendy (37) van Leeuwen
Franchisenemers van: Monkey Town
Gestart als franchisenemer: december 2015
Aantal medewerkers: 21 oproepkrachten
Gezinssituatie: getrouwd en 2 meiden van 7 en 3 jaar
Hiervoor werkzaam als: Dennis als nationale accountmanager horeca en recreatie en Wendy is nog werkzaam als marketeer bij de ANWB
Hobby’s: reizen, uit eten en sporten