We konden onze eerste prognose al na één week bij het grofvuil zetten
Zwagers, vrienden én zakenpartners: Mark Hessel en Klaas Ozinga zijn het allemaal. Op 1 juni 2019 namen ze samen de vestiging van De Hypotheker in Voorburg over om meteen een vliegende start te maken. Ze zijn ervan overtuigd dat het plezier en het enthousiasme die hun samenwerking oplevert, van invloed zijn op het succes.
Klaas is kritisch, onderzoekend, slim en enthousiast, vindt Mark. “Een blije man en een toffe gozer om mee samen te werken.” En Klaas vindt dat Mark zelfvertrouwen en een natuurlijk gezag uitstraalt. “Zijn filosofie en houding in het leven heb ik heel hoog zitten. En verder is het de meest commerciële vent die De Hypotheker rijk is.”
Ze werkten enkele jaren samen als collega’s bij De Hypotheker in Voorburg voordat ze de stap waagden naar het ondernemerschap. Daar ging wel wat ondernemers-eigenwijsheid – eigen aan starters, zeggen ze erbij – aan vooraf: “We kregen steeds vaker het idee ‘Dat zou ik zó doen’ of ‘Hoezo gaat het op deze manier?’”, vertelt Klaas. “Dan kun je blijven zeuren of je kan het zelf gaan doen.”
Veel lol
Ze richtten een vof op om de vestiging samen te kunnen runnen. Samen is niet alleen gezellig, het is ook fijn dat je in moeilijke tijden op elkaar kan bouwen en in goede tijden samen kan genieten, vinden ze – waarmee ze het gezegde ‘Met je familie moet je wandelen, niet handelen’ naast zich neer leggen. “Je kan zoveel redenen verzinnen om het niet te doen, maar dan zou ik ook nooit meer in een auto stappen”, zegt Klaas. “We hebben gewoon vertrouwen in elkaar. En we hebben ontzettend veel lol elke dag, dat hadden we ook als collega’s. Waarom zouden we dat willen stoppen?”
Rolverdeling
Hun vriendinnen zijn zussen. Zij hebben allebei een goede baan en vormen een stabiele factor, vertellen de mannen. “We hebben alles met elkaar doorgesproken, ook de niet-leuke scenario’s. Met een vof ben je immers privé net zo hard aansprakelijk als zakelijk”, aldus Mark. “Dat zorgde ervoor dat we gedegen met elkaar aan de slag zijn gegaan.”
Een vastgelegde rolverdeling hebben ze niet, “omdat je nu eenmaal niet alles van tevoren kan afkaderen”, zegt hij. “We gaan eerst kijken hoe het gaat. We vinden allebei alles nog leuk, ook de boekhouding doen we samen.”
Beginnersgeluk?
Sinds de start op 1 juni – mét de nieuwste huisstijl van De Hypotheker – gaan de zaken boven verwachting. Klaas: “We konden onze eerste prognose al na één week bij het grofvuil zetten. Dat is misschien beginnersgeluk – we weten pas over een jaar hoe onze stabiele omzetbasis eruitziet. Maar tot nu gaat het vanzelf. We werken met een enorme glimlach, mensen voelen zich welkom, kiezen daarom ook voor ons als adviseur. Dat is onze standaard werkhouding, we zijn gewoon lekker bezig.”
Niet dat het alleen maar leuk en aardig is: “Er moet natuurlijk wel elke maand genoeg geld binnenkomen om af te lossen en de lonen te betalen”, zegt Mark. Maar hun buffer hebben ze nog nauwelijks hoeven aanspreken. “Dat voelt lekker. We zitten in de comfortabele positie dat we het hier goed voor elkaar hebben en dat stralen we ook uit naar de klant.”
Wat is, naast hun enthousiasme, het geheim van hun succes? Om te beginnen een sterk team, vinden ze. “Je kan veel opdrachten binnenhalen maar als je niet toekomt aan de uitwerking, verlies je snel je goede naam”, aldus Mark. Ook hun ruime openstelling speelt een rol, denkt Klaas. “Als een klant belt, kan hij altijd terecht. We hebben drukke agenda’s, maar we laten niemand gaan.”
Verwachtingen
De Hypotheker is een formule die zelfstandig ondernemers zoekt, met de nadruk op zelfstandig, benadrukt Mark. Dat maakte in het begin wel dat de verwachtingen van de twee over de ondersteuning niet helemaal werden ingelost. Klaas: “We hebben veel zelf uitgezocht. Achteraf zien we dat wel als onderdeel van het ondernemer worden. Meer hulp was makkelijk geweest maar niet noodzakelijk.” Mark: “Van onze voormalig werkgever – ook de verkoper van De Hypotheker Voorburg – hebben we natuurlijk veel geleerd over hoe het eraan toe gaat in de franchiseformule.”
Wel fijn vinden ze de landelijke marketing, de systemen waar ze mee werken en de assistentie op de achtergrond. “Er zit een hele machine achter die voor ons veel klanten genereert”, aldus Mark. “Dat maakt de naam ook zo krachtig, we zijn niet voor de niets tijdens de uitreiking van de Gouden Lotus Awards uitgeroepen tot beste Franchiseketen van Nederland. We kunnen alles. En als we het even niet weten, hebben we 500 collega’s die we kunnen bellen.”
Groei
Hun ambitie is voorlopig om zo gelukkig te blijven als ze nu zijn, zegt Klaas. “De zaak stabiel houden en zorgen voor de mensen die nu op de loonlijst staan.” Groei is iets voor later. “We hebben nu het postcodegebied Voorburg gekocht, maar als er iets in de toekomst te koop komt, gaan we dat zeker onderzoeken”, aldus Mark.