Tien vragen aan Naïda Sarwary van Simon Lévelt

Naam: Naïda Sarwary
Leeftijd: dat mag je een vrouw nooit vragen
Ondernemer: Simon Lévelt Den Haag en Zoetermeer
Aantal uur per week: 55 uur

Hoe ben je in je huidige functie terechtgekomen?
Vier jaar na onze immigratie naar Nederland zijn mijn man (Afghaans) en ik (Georgisch-Azeri) samen een eigen onderneming begonnen. Onze diploma’s uit het herkomstland waren niet geldig in Nederland, dus was een eigen onderneming een mooie optie. Onze eerste onderneming was een minisupermarkt met voornamelijk Aziatische producten in Almere Haven. Na vier succesvolle jaren wilden we iets nieuws beginnen. Het was voor ons vooral van belang om een onderneming te starten waarbij een sterke organisatie ons steun kon bieden. Simon Lévelt kende ik als klant en het concept heeft me altijd aangesproken inclusief hun zorg voor mens en milieu. Na een eerste telefoongesprek was Simon Lévelt niet erg enthousiast vanwege mijn gebroken Nederlands, maar na de eerste ontmoeting was er vertrouwen in mijn kunnen als ondernemer en begon ik met een stage om het concept te leren kennen en om mijn Nederlandse taal te verbeteren met als resultaat mijn eigen Simon Lévelt-winkel in een van de mooiste winkelgebieden van Nederland, de Passage in Den Haag.

Wat vind jij het leukste aspect aan deze franchiseformule en hoe is de verdeling vrouw/man binnen deze formule?
De onderlinge steun en het contact tussen franchisenemers en het hoofdkantoor vind ik een groot voordeel. Ook de constante kwaliteit van onze kernproducten zoals koffie en thee en de grotendeels geregelde inkoop is prettig. Daarnaast is er de vrijheid om bepaalde producten zelf in te kopen en zo de winkel een eigen draai te geven. Het is een unicum dat er bij ons een vrouw aan het roer van de franchiseorganisatie staat, Mikkel Lévelt. Als vrouw ben ik daar zeker trots op.

Welke andere franchiseformules spreken je aan en waarom?
Ik ben erg tevreden met het unieke concept van Simon Lévelt. Dat is ook de reden waarom ik sinds april van dit jaar heb besloten om uit te breiden met een tweede winkel in Zoetermeer. Geen andere franchiseformules spreken mij zo aan als Simon Lévelt.

Welke eigenschappen komen je goed van pas in je werk?
Ik ben praatgraag en altijd geïnteresseerd in mensen en hun verhalen. Dat komt goed uit, want ik sta dagelijks in contact met mijn klanten en deze gesprekken gaan niet alleen over koffie en thee. Ik vind het belangrijk om naast het zakelijke contact ook een vertrouwensrelatie op te bouwen met mijn vaste klanten.

Hoe combineer je werk en privé?
Een gezin runnen naast een eigen onderneming is geen makkelijke taak, vooral niet omdat mijn man en ik samen de winkel runnen. Onze toenmalige tieners: Mirwais, Rona en Breshna, nu jonge twintigers hielpen in de vakanties ook graag mee en met de hulp van goede medewerkers kan ik een balans vinden tussen werk en privé.

Hoe ziet je vrijetijdsbesteding eruit?
Ik ga graag gezellig eten of op bezoek bij familie en vrienden, dit is wat ik zeker wekelijks probeer te doen. Daarnaast hou ik ook van wandelen, lezen of een goede film op z’n tijd.

Wat is het grootste succes in je carrière?
Toch wel de eerste Simon Lévelt-winkel die ik in Den Haag heb overgenomen en omhoog getild heb tot één van de best lopende Simon Lévelt-winkels en ook de relaties die ik heb opgebouwd met de klanten die in 2010 hun waardering uitten door ons te verkiezen tot de meest gastvrije winkel in de Haagse Passage.

Wat was minder succesvol in je carrière?
Tijdens de verbouwing van de winkel in de Passage was de inrichting toch niet zo goed als we voor ogen hadden en moesten we dus binnen een jaar twee keer verbouwen. Wederom dankzij hulp vanuit het hoofdkantoor is dit probleem vlekkeloos verholpen.

Welke tip heb je voor vrouwen die franchisenemer willen worden?
Ik zou willen adviseren om vooral een concept te kiezen waar je zelf ook al graag als klant komt en laat je niet tegenhouden door onzekerheden maar zet door.

Wat staat er bovenaan je verlanglijstje?
Ik zou graag de nieuwe winkel in Zoetermeer, net als de winkel in Den Haag, succesvoller willen maken.