Sushi Palace komt naar Nederland; van 4 naar minimaal 40 zaken
Franchiseformule Sushi Palace komt naar Nederland. In eerste instantie met 4 afhaal- en bezorgrestaurants, die sushi vers bereiden en restaurantkwaliteit bij de klanten thuisbezorgen. Daarna volgt de uitrol naar minimaal 40 zaken. Michael Talke, Kevin en Julia Hucker geven de plannen vorm en inhoud. Een gesprek met hen. ‘Er liggen volop kansen.’
Sushi Palace is nieuw voor Nederland, maar de formule heeft zijn strepen al verdiend in onder meer Duitsland. Daar opende de eerste Sushi Palace in 2014. Inmiddels zijn er alleen al in Duitsland zo’n 40 vestigingen geopend. De verwachting is dat dit aantal nog sterk groeit, er zijn namelijk nog 50 vestigingen in voorbereiding. Daarnaast groeit Sushi Palace ook internationaal, met het eerste fine dining restaurant in Hollywood (USA), vestigingen in Portugal, Oostenrijk en Zwitserland. “Ook Nederland ligt voor ons open”, zegt Talke resoluut. Hij refereert hierbij aan het aantal bestaande sushirestaurants in Nederland. “Dat waren er tot voor kort 270, nu na corona zijn dat er maar liefst 900. Maar volgens ons is er ruimte voor minimaal 2.000 sushirestaurants. Daarbij zien we dat lang niet alle partijen in Nederland even professioneel zijn, en onze hoge standaarden op het gebied van onder meer kwaliteit, franchise en hygiëne evenaren.” Dat laatste is volgens hem essentieel. “We werken bijvoorbeeld veel met vis, een kritisch product. Daar moet je dus zorgvuldig mee omgaan. Wij kopen alleen kwaliteitsvis in en hebben de juiste bereidingsstandaarden voor de aangesloten franchisenemers. Ons handboek telt 200 pagina’s, alles is beschreven. Van A tot Z. En wij zien er ook streng op toe dat de zaken goed worden nageleefd door de franchisenemers en hun medewerkers. Een slechte ervaring straalt immers af op onze formule, en dat willen we niet.”
Restaurantkwaliteit
Talke bezocht de afgelopen maanden diverse keren Nederland. Daar heeft hij met potentiele franchisenemers gesproken, met advocaten, met pandeigenaren en met consumenten. “Wij bereiden ons goed voor en maken de stap weloverwogen”, zegt hij daarover. Het doel van Sushi Palace is om hoogwaardige sushi te bereiden en echte restaurantkwaliteit bij de klanten thuis te bezorgen. “We willen starten met in eerste instantie 4 vestigingen, die worden geleid door 4 verschillende franchisenemers. En die franchisenemers zoeken we nog”, vertelt Kevin Hucker. Wat hij van hen verwacht? “Enthousiasme, ambitie om de beste te willen zijn, de bereidheid om dagelijks hard te werken en een ondernemend karakter. En nee, ervaring met sushi is geen harde eis. Wij leiden iedereen volgens onze eigen kwaliteitsstandaarden op.” Dat gebeurt in Duitsland, legt zijn vrouw Julia Hucker uit. “Daar nodigen wij de Nederlandse franchisenemers uit voor een uitgebreide training van 2 tot 4 weken. De medewerkers daar zijn namelijk goed opgeleid in één van onze toprestaurants met een maandomzet van meer dan een 100.000 euro. De kennis en ervaring die zij daar hebben opgedaan geven zij één-op-één door aan de Nederlandse ondernemers.” Tijdens de periode in Duitsland leren de startende franchisenemers ook omgaan met de, door Sushi Palace zelf ontwikkelde, franchisesoftware. “De franchisesoftware geeft de franchisenemer het volledige overzicht van de feiten en cijfers, en informeert hen over de omzet, maar ook als bijvoorbeeld de kosten te hoog zijn. Of als de verkoop stijgt en extra marketingmaatregelen noodzakelijk zijn”, aldus Kevin Hucker. Dat het ‘trainen on the job’ werkt, blijkt ook wel uit het feit dat Sushi Palace in Duitsland al twee keer, in 2021 én 2022, de Lieferando Award voor ‘Beste Nationale Restaurantketen’ heeft gewonnen. “Wij leggen de lat hoog, en dat verwacht de Nederlandse consument ook van ons. Zij zijn kritisch, kritischer dan de Duitser bijvoorbeeld. Het moet gewoon goed zijn. Daar liggen ook de kansen, er is op de Nederlandse markt plek voor een sushiconcept dat de kwaliteit centraal stelt.”
Bezorgservice
De kwaliteitsstandaarden zijn over alle filialen van Sushi Palace in Europa gelijk, toch wordt er wel nadrukkelijk gevarieerd in de service en het aanbod met onder meer aanvullende specials voor de Nederlandse vestigingen. Dit op basis van de ervaringen die Talke heeft opgedaan tijdens zijn bezoeken aan Nederland. “Wij bieden de gast in Nederland bijvoorbeeld een korte bezorgtijd van een half uur tot maximaal driekwartier. En dat kan ook, ieder filiaal krijgt een bezorgdienst met, afhankelijk van de locatie, auto’s, elektrische scooters of elektrische fietsen. Daarnaast werken we samen met externe partijen als Thuisbezorgd.nl”, legt Talke uit. Hij roept samen met Kevin en Julia Hucker iedereen, die het verhaal van Sushi Palace aanspreekt, op om te reageren. “Wij bieden iedereen, die dat wil, de kans om zijn carrière een nieuwe wending te geven. Zonder enige voorkennis leer je in de Sushi Palace Academy in slechts 4 weken alles wat nodig is om een succesvol Sushi Palace-restaurant te runnen. Daarbij zoeken wij wel mensen met gevoel voor food, en mensen met ambitie. Maakt niet uit waar in Nederland. Wij gaan in die regio vervolgens samen op zoek naar een geschikte locatie, wij ondersteunen desgewenst bij de financiering, bij de marketing, personeelstrainingen en -planningen en dan kan men snel up-en-running zijn.” Overigens kijken Talke en Kevin en Julia Hucker ook nog naar de overname van bestaande sushirestaurants. Julia Hucker: “Dat is ook een goede optie, immers het pand, de keuken, de ondernemer en de gasten zijn er dan al. Concreet hebben we ook al wat zaken op het oog, in onder meer Amsterdam. Dus wie weet, het kan snel gaan.”