Succesformule zet de stap naar franchising

Online trainingen, intensieve coaching, en brede doorgroeimogelijkheden zijn kenmerken van de 360-graden human resource-benadering van Ellis. Het fast casual merk plukt er de vruchten van, niet in laatste plaats vanwege de enorme kennis die op dit vlak aanwezig is bij moederbedrijf Top Brands. “De succesgraad bij franchising ligt op liefst 95 procent bij Top Brands, en daar willen we met Ellis ook naartoe.”

Aan het woord is Ehssane elmekki, hr-verantwoordelijke bij Ellis. Ofwel, zoals ze het zelf omschrijft; chief people officer. Het is met een kleine knipoog, maar het maakt meteen wel duidelijk waar het allemaal om draait bij Ellis; dat zijn de mensen. “Plezier hebben in je werk, de lach op het gezicht; het is o zo belangrijk. Voor de gast, voor het team en voor de sfeer in een restaurant. Dat heb ik tijdens mijn hele loopbaan al gemerkt, en dat merk ik nu bij Ellis ook. Wij zitten tenslotte in een people business en ‘happy’ medewerkers zijn de ambassadeurs van je merk. Het is onze missie om onze klanten hoogwaardige, exclusieve burgerrecepten te serveren, in een hippe, eigentijdse sfeer. We zijn trots op ons uitgebreide gamma aan plantaardige gerechten, waarvoor onze gasten graag een omweg maken. En dat alles tegen een betaalbare prijs. Wij geloven, dat als je liefde in je producten steekt, en zowel je klanten als teamgenoten als familie behandelt, je zal slagen.” Ellis zet human capital dan ook op één, zowel voor potentiële franchisenemers als voor de eigen medewerkers. “Direct, vanaf dag één stellen wij met de mensen een timeline op. Waar staat hij of zij en welke ontwikkeling wil hij of zij graag doormaken? Op basis daarvan stippelen wij een carrièrepad uit, en dat pad volgen we nauwgezet.”

VAN FILIAALMANAGER NAAR FRANCHISENEMER

Haar carrièrepad staat min of meer synoniem voor het carrièrepad dat iedere medewerker van Ellis kan bewandelen. Belmekki was namelijk jarenlang operationeel verantwoordelijk voor diverse food- en beverageconcepten in de evenementensector. “In mijn laatste jaren bij Brussels Expo had ik 32 units met verschillende concepten onder mijn hoede, ontzettend hectisch. Maar wel heel leuk. Toch ben ik Online trainingen, intensieve coaching, en brede doorgroeimogelijkheden zijn kenmerken van de 360-graden human resource-benadering van Ellis. Het fast casual merk plukt er de vruchten van, niet in laatste plaats vanwege de enorme kennis die op dit vlak aanwezig is bij moederbedrijf Top Brands. “De succesgraad bij franchising ligt op liefst 95 procent bij Top Brands, en daar willen we met Ellis ook naartoe.” in 2011 overgestapt naar Ellis, dat als formule nog in de kinderschoenen stond. Ik ging één vestiging leiden, voor de buitenwacht leek dat een stap terug. Maar ikzelf zag dat anders, ik zag de potentie van de formule. Het aanbod, de premium burger, origineel en verfijnd maar toch toegankelijk qua prijs. Gelijk vanaf het begin waren er al plantaardige alternatieven. Maar ook de snelle en vriendelijke bediening aan tafel en de restaurantbeleving maakten en maken het verschil; het was en is uniek voor de fast casual service sector.” Belmekki is in dat vertrouwen in de formule niet teleurgesteld. Al snel werd ze manager van meerdere filialen en was ze operationeel verantwoordelijk. “Van restaurantmanager naar operationeel manager naar hr-verantwoordelijke nu; Ellis heeft mij die kans gegeven. En kansen krijgt iedereen bij ons. Zo hebben we studenten aangenomen die nu districtsmanager zijn. Of een filiaalmanager die nu franchisenemer is. Zo zien wij dat ook graag; we werven daarom ook vooral mensen op basis van hun motivatie, enthousiasme en potentie.”

FRANCHISE ALS GROEIMODEL

Het is een filosofie die zich terugbetaalt. Ellis telt 21 locaties verspreid over België, Nederland en Frankrijk, die zich voornamelijk bevinden op drukke toplocaties, vaak in stadscentra. Nederland telt momenteel vier Ellis-vestigingen in eigen beheer, maar is op zoek naar franchisenemers. Ellis heeft de intentie om dit aantal binnen de drie jaar uit te bouwen naar tien Nederlandse vestigingen. En vijf jaar later is het de bedoeling dat de teller op vijftien à twintig restaurants in Nederland staat. Franchise is het model om die groei te realiseren. “Ellis zoekt ondernemers die deel willen uitmaken van iets dat groter is dan zijzelf. Mensen die een carrière willen uitbouwen, waarin ze creatief en innovatief kunnen zijn binnen een mooi afgelijnd kader, dat hen toelaat om een positieve impact te hebben op hun gemeenschap. Dat past binnen ons streven om duurzaam te groeien met lokale partners, die meer voeling hebben met, en meer kennis hebben van de thuismarkt en op hun eigen netwerk kunnen terugvallen. Wij zijn van mening dat de beste bedrijven worden gebouwd door mensen die investeren in elkaars succes”, aldus Belmekki.

DECENNIALANGE ERVARING

Ellis maakt sinds 2018 deel uit van de Belgische Top Brands groep. Zij zijn met hun bekende merken Pizza Hut, Boulangerie Paul en WASBAR heel sterk in franchising door hun decennialange ervaring. Van de 160 filialen wordt 58 procent door franchisenemers gerund. En daar is de succesgraad hoog, zo’n 95 procent. “Dat betekent zo ongeveer dat alle vestigingen rendabel zijn”, aldus Belmekki. Het geheim is volgens haar te vinden in de systemen die over de jaren heen zijn opgezet. Maar zeker ook het hr-beleid van Top Brands speelt een rol. “Daar leren wij nog altijd veel van; Top Brands heeft zowel ervaring als franchisenemer (voor Pizza Hut hebben zij de franchiserechten voor de Belgische markt van het Amerikaanse YUM! en voor Boulangerie Paul hebben zij de rechten van het moederbedrijf in Frankrijk, red.) als franchisegever. Op die manier weten zij heel goed wat er leeft binnen de franchisevestigingen en hebben zij daarvoor de juiste ondersteuning en tools ontwikkeld. Neem als voorbeeld het learning management systeem (LMS) en de micro learnings. Die laatste zijn hele korte cursussen; in maximaal vijf minuten volgen medewerkers een training. En dat kunnen ze op hun smartphone of tablet doen. Heel laagdrempelig dus. Dat zijn fantastische tools, die wij heel goed kunnen inzetten voor de uitbouw van onze organisatie, en ook voor de groei van onze franchisenemers.”

SUCCESFORMULE

De chief people officer wil ermee zeggen dat Ellis samen met Top Brands alles in huis heeft om medewerkers en franchisenemers te ondersteunen. “De succesformule Ellis is nu eindelijk ook beschikbaar in franchise, een belangrijke stap in de verdere ontwikkeling van de Nederlandse markt”, vertelt Belmekki. Online trainingen, intense coaching tijdens de hele loopbaan, en het identificeren van doorgroeimogelijkheden zijn volgens haar de hoekstenen van het hr-beleid. “Van de afwasser tot de medewerkers in de keuken en de manager op kantoor; iedereen kan zo zijn carrièrepad binnen Ellis uittekenen en, wanneer zij dat willen, uiteindelijk ook franchisenemer worden.”