Stijging minimumjeugdloon kost supers 228 miljoen euro

Het kabinet heeft aangekondigd dat per 1 januari 2027 het minimumjeugdloon wordt verhoogd. Voor jongeren tussen de 16 en 20 jaar betekent dit een gemiddelde loonstijging van 20% ten opzichte van het huidige niveau. Marshoek heeft onderzocht wat de impact hiervan is op de supermarktbranche.

In de jaarlijkse Benchmark Supermarkten, die op 9 mei verschijnt, laat Marshoek zien wat de gevolgen zouden zijn als deze stijging nu al wordt doorgevoerd. Retailconsultant Leroy de Groot licht toe: “Uit de analyse blijkt dat de loonkosten voor supermarkten gemiddeld met 4,3% zouden stijgen. Dit zorgt voor een daling van het rendement van een gemiddelde supermarkt met 0,36%-punt.” Retailconsultant Joeri van Rens voegt daaraan toe: “De impact verschilt per omzetklasse. Voor supermarkten met een lagere omzet is de stijging relatief iets kleiner (3,9%), terwijl middelgrote supermarkten het sterkste effect voelen (4,6%). Grote supermarkten zitten daar met 4,2% tussenin.”

Voor de hele branche betekent dit een stijging van circa €228 miljoen aan jaarlijkse loonkosten. Supermarktformules staan dan voor de keuze: prijzen verhogen of kosten besparen. Hoe zij hiermee omgaan is nog onzeker, maar duidelijk is dat zij al scherp moeten sturen om hun rendement op peil te houden. Als de volledige kostenstijging wordt gecompenseerd via prijsverhogingen, zouden de verkoopprijzen met gemiddeld 1,6% moeten stijgen.

In de bredere discussie over minimumjeugdlonen wordt soms gepleit voor volledige afschaffing ervan. Marshoek heeft daarom ook dat scenario doorgerekend. Retailconsultant Richard Kievit licht toe: “Als het minimumjeugdloon volledig wordt afgeschaft, stijgen de loonkosten met 25,5%, wat een daling van het rendement van gemiddeld 2,1%-punt betekent.” Dit komt voor de branche neer op een jaarlijkse kostenstijging van circa €1,3 miljard. Om dat te compenseren, zouden verkoopprijzen met gemiddeld 9,4% moeten stijgen.

De analyse is gebaseerd op data van circa 300 franchise supermarkten – een representatieve steekproef van de ongeveer 1.300 franchiseformules in Nederland.

Belangrijkste inzichten op een rij

  • De gemiddelde franchise supermarkt heeft een wekelijkse omzet van ongeveer €265.000 en loonkosten van gemiddeld 8,4% van die omzet.

  • De aangekondigde verhoging leidt tot een stijging van de loonkosten met 4,3%, wat neerkomt op zo’n €1.100 extra kosten per week per winkel.

  • Voor alle franchise winkels samen betekent dit een jaarlijkse kostenstijging van circa €75 miljoen.

  • Voor de gehele branche loopt dit op tot zo’n €228 miljoen extra per jaar.

  • Om dit te compenseren, zouden de verkoopprijzen gemiddeld met 1,6% moeten stijgen.

Bij volledige afschaffing van het minimumjeugdloon

  • De loonkosten stijgen met 25,5%, oftewel circa €6.600 per week extra per franchise winkel.

  • Dit betekent voor franchise winkels een jaarlijkse kostenpost van circa €440 miljoen.

  • Voor de hele branche komt dit neer op een stijging van €1,3 miljard per jaar.

  • Om deze stijging op te vangen via verkoopprijzen, zouden deze gemiddeld met 9,5% moeten toenemen.

Benchmark Supermarkten 2024

Op vrijdag 9 mei wordt de Benchmark Supermarkten 2024 gepubliceerd. Deze wordt opgesteld door de retailconsultants van Marshoek op basis van gegevens van circa 300 franchise supermarkten. De publicatie biedt inzicht in de prestaties van de branche in 2024 ten opzichte van 2023 en blikt vooruit op de eerste drie periodes van 2025.

Lees meer over: