Sterke lokale marketing door samenwerking Optisport & Menuez

Voor Optisport was het altijd een enorme uitdaging om voor al hun locaties de promotiematerialen te maken en uit te leveren. Daarnaast wilden ze intensiever gaan werken met marketingcampagnes die ze landelijk konden uitrollen. Hier hadden ze een tool voor nodig die multifunctioneel inzetbaar moest zijn en uit te breiden met nieuwe wensen en ideeën. En die tool vonden ze bij Menuez.

Optisport

Misschien ken je Optisport niet van naam, maar wij achten de kans enorm groot dat je wel een keer een van hun driehonderd sportieve accommodaties, verspreid over Nederland en België, hebt bezocht. Optisport is namelijk expert op het gebied van exploitatie en beheer van publieke voorzieningen als zwembaden, ijsbanen, sporthallen en multifunctionele sport- en welzijnscentra, maar ook van private voorzieningen als fitnesscentra (Optisport Health Clubs). Als Optisport opereren ze op het snijvlak van markten en zijn ze een belangrijke partner voor gemeenten die commercieel én maatschappelijk aantrekkelijke voorzieningen van hoog niveau willen aanbieden aan hun inwoners.

Brand Management Portal

Om hun driehonderd locaties te ondersteunen op het gebied van promotie, merchandise/kleding en campagnes, waarbij ze zelf niet te veel handling zouden hebben, ging Optisport op zoek naar een oplossing. Daarnaast wilden ze een omgeving creëren waar de locaties online elkaar konden inspireren, ervaringen konden uitwisselen en terechtkonden in een beeldbank vol met foto’s en documenten waarmee ze hun eigen marketingactiviteiten zo gemakkelijk mogelijk konden maken. En dat is gelukt met het Brand Management Platform dat Menuez voor Optisport heeft ontwikkeld. Bestellen, ontwerpen, facturering en betaling; het zit nu allemaal in dit systeem, en dat bespaart Optisport enorm veel tijd en dus geld.

“Voor ons is het platform de brug tussen ons marketingteam en onze locaties. Een essentiële brug mag ik wel zeggen. Onze campagnes worden hier ingeladen in de centrale marketingkalender – op basis van onze jaarkalender – inclusief een campagneboek en afvinklijstje met aandachtspunten die een locatie helpen om niets te vergeten”, aldus Floris Smits, marketingmanager van Optisport. Automatische updates ontvangen met de ingebouwde marketingkalender. Om het nóg makkelijker te maken voor de locatiemanagers, heeft Menuez samen met het Optisport-hoofdkantoor een marketingkalender gebouwd en daarin de belangrijke communicatiemomenten opgenomen. Via deze tool krijgen alle locaties wekelijks een gepersonaliseerde nieuwsbrief met daarin hun eigen actiepunten en bijbehorende, lokale marketingmaterialen, die vanuit diezelfde mail met één druk op de knop te personaliseren zijn.

Bijna 3000 orders in 2023

En op die knop is in een jaar tijd heel veel geklikt. Om precies te zijn: 2810 keer, wat gelijk staat aan 25 orders per vestiging, per jaar. Voor Optisport en Menuez is dit duizelingwekkende aantal de ultieme bevestiging dat het Brand Management Platform van Menuez een essentieel onderdeel is geworden van de marketingstrategie van alle locaties. Daarnaast is de service van Menuez in 2023 beoordeeld met een dikke 8,5, waaruit blijkt dat de locaties blij met ons zijn.

De plannen voor 2024

Optisport is natuurlijk al druk bezig met de marketingplannen voor 2024, en daarin ligt de focus vooral op nog makkelijker uitrollen van landelijke marketingacties. Daar heeft Optisport, samen met Menuez, de afgelopen maanden hard aan gewerkt. Zo zijn er onder andere features toegevoegd aan de marketingkalender, waardoor acties die voor iedere locatie interessant zijn, bijvoorbeeld Valentijnsdag, nog slimmer en daardoor ook kostenefficiënter kunnen worden opgepakt.

Ook geïnteresseerd in kosten besparen en tegelijk meer tijd overhouden? Een samenwerking met Menuez op het gebied van lokale marketing kan hiervoor zorgen! Neem vrijblijvend contact met ons op voor een oplossing op maat.

Organiseren, merkbewaking én eigen inbreng van lokale vestigingen. Hoe doet Menuez dat? Dat lees je hier.