"Starten en afbouwen zaak even belangrijk"

“Trek net zoveel tijd uit voor het afbouwen van je zaak als het starten. Het starten en afbouwen zijn even belangrijk.” Dit welgemeende advies komt uit de mond van Giel Bisschop (60). Twee jaar geleden, na 30 jaar drogistschap, deed hij zijn DA Drogisterij aan de Marktstraat in Heino over aan Marloe van der Worp.

“In 1998 heb ik nog voor twee ton geïnvesteerd in de winkel. Op dat moment dacht ik: dan ga ik desnoods nog een paar jaar door,” vertelt Bisschop. Totdat hij in contact kwam met de dochter van de eigenaar van de C1000, die tegen zijn winkel aangebouwd zit. Hij legde zelf het contact tussen zijn opvolgster en de DA-organisatie. Na vier maanden kon de overdracht geregeld worden. Bisschop: “Alles was dan ook transparant: een prima omzet, een goede voorraadadministratie, een heldere debiteuren- en crediteurenadministratie. Zorg dat je zaak bij de tijd is, tot de top van de formule behoort. De grootste fout die ik collega’s heb zien maken, is dat ze op hun 54ste riepen: ik ga niet meer investeren. Je raakt je zaak als het tegenzit dan aan de straatstenen niet meer kwijt of voor ver onder de prijs. Je hebt namelijk twee soorten kopers: met geld en zonder geld. Kopers met geld kiezen voor de A1-locaties, kopers zonder geld moeten naar de bank. Een zaak die up-to-date is en waar de loop aantoonbaar goed inzit, daar steekt de bank graag geld in.”

Toen Bisschop zijn zaak overdroeg, werkte hij met 11 medewerkers. Samen met zijn vrouw begon hij indertijd met anderhalve vrouw personeel. Zakelijk kende hij eigenlijk alleen maar voorspoed, mede omdat hij naar eigen zeggen binnen de organisatie actief was in commissies, kritiek durfde te leveren, maar als ondernemer ook zijn nek uit durfde te steken. Om de vijf tot zeven jaar werd de winkel aangepast aan de nieuwste trends. De DA-organisatie is overigens geen echte franchiseformule. Aangesloten ondernemers verbinden zich onder meer aan het communicatieplan en genieten een inkoopvoordeel.

De grootste verandering die Bisschop in 30 jaar ondernemerschap heeft zien voltrekken, is het inleveren van een groot stuk zelfstandigheid. “Maar dat is niet erg. Als ondernemer dien je vooral te richten op de verkoop en de klant. De sfeer, fun en deskundigheid bepalen het succes van je zaak. Laat de assortimentsvernieuwing, winkelinrichting, reclame en winkelcommunicatie over aan specialisten.”

Nog actief in reclamecommissie

Bisschop geniet elke dag nog van jongeren die hard werken en bereid zijn hun nek uit te steken. Als tip doet hij ze wel aan de hand: “Begin tijdig met een pensioenreservering voor je 55, 60 of 65ste. Ik had zelf in de tijd een dijk van een boekhouder, die mij wees op het belang van het kopen van lijfrentes. Ik vond het toen natuurlijk veel te duur, maar achteraf dank ik hem op mijn knieën. Je kunt er nu eenmaal niet van uitgaan dat de verkoop van je zaak voldoende geld oplevert voor een onbekommerde oude dag."

De DA-organisatie wist Bisschop te behouden voor de reclamecommissies. Een deel van zijn tijd steekt hij tegenwoordig in het doorlichten van winkels en het begeleiden van startende ondernemers. Praten met collega’s en een actieve opstelling binnen de organisatie, is voor de franchisenemers en de formule van levensbelang in zijn ogen. “Het houdt je scherp en voorkomt dat fouten elders opnieuw worden gemaakt. Daarbij verrijkt het je sociale leven.”

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie