Shoeby is een hechte club

Rob en Judith Punte, franchisenemers van Shoeby Fashion in Ulft, hadden als zelfstandige modeondernemers al twintig jaar een kledingzaak in dezelfde plaats. Zij prijzen de dag waarop zij zich aansloten bij de modeformule Shoeby Fashion. Shoeby biedt collecties voor dames, heren (Shoeby Fashion) en kids (Jilly & Mitch). De kracht zit in snel wisselende collecties, relatiemarketing en een prima prijs/kwaliteit verhouding.

 

Op 9 september 2004 ging de winkel van Rob en Judith onder het Shoeby-vaandel open. Veel gesprekken met de directie van Shoeby op het Service Center in Nieuwkuijk gingen hieraan vooraf.

Rob: “Ik kwam met Shoeby in contact door een advertentie waarin ze op zoek waren naar een franchisenemer in Ulft. Ze zaten hier al in de omgeving en ik dacht vaak: wat doen ze het goed en wat verkopen ze leuke spullen. Daar kun je als ondernemer met een eigen zaak nooit tegenop.”

‘If you can’t beat them, join them’, is een bekende uitspraak en zo dacht Rob er ook over. En waarom ook niet? “Ik zat vaak te puzzelen hoe ik het als kleine ondernemer moest kunnen redden. Alleen al het gedoe van elke maandag naar Amsterdam rijden, kleding ophalen en dan nog maar zien dat je alles verkoopt. In de kledingwereld is de concurrentie moordend.”

Nu hij zich bij Shoeby heeft aangesloten is hij van die zorgen af. “Je levert natuurlijk wat in. Maar ik ben nog steeds zelfstandig ondernemer, die zich nu volledig aan de serviceverlening in de winkel kan wijden. Dat Shoeby een fullservice franchiseorganisatie is, vind ik uitstekend. Voor mij is het een bewuste keuze. Het geeft mij de tijd om bezig te zijn met zaken waar ik goed in ben: persoonlijk contact met de klanten en natuurlijk de verkoop. Shoeby neemt me veel werk uit handen. Zij stelt de collecties samen, de winkel wordt volgens haar richtlijnen ingericht, zowel van binnen als van buiten. Mijn voorraad wordt constant bijgehouden via de computer en twee keer per week komen er nieuwe modellen en aanvullingen. Sommige kleding is niet aan te slepen. En als je iets snel nodig hebt, dan kun je het zo overnemen van andere vestigingen waar zo’n artikel minder snel wordt verkocht.”

De klanten komen steeds terug, zegt Rob. “Het is altijd druk in de winkel en ik hoor vaak: wat hebben jullie leuke spullen. Ook ik ben elke keer aangenaam verrast. Ik heb al jaren ervaring in de kledingbranche, maar wat ik van Shoeby zie blijft me verbazen. Het is zo’n leuke formule. Neem bijvoorbeeld de marketingactiviteiten en de promotieacties in de vorm van de Shoeby Savers Card, huis-aan-huisfolders en klantgerichte mailings. Daar zou ik met mijn eigen zaak vroeger nooit aan zijn toegekomen.”

Zeer te spreken is hij ook over de begeleiding van de franchisegever. Zo draaiden hij en zijn vrouw een tijdje mee in een andere vestiging om het systeem van Shoeby te leren kennen: het werken met de kassa, het Shoeby serviceconcept, enzovoort.

En het blijft een constante loftuiting. Ook nu hij al een tijd franchisenemer is en hij omzetten behaalt waar hij vroeger alleen maar over kon dromen. “Bij problemen of vragen hoef je maar te bellen en zij regelen het of ze geven behulpzame antwoorden. Je hebt een heel team achter je staan. We vormen samen een hele hechte, grote club.”

Bestaande modeondernemers zijn welkom

Shoeby heeft momenteel 89 vestigingen, waarvan 34 eigen vestigingen en 55 franchisevestigingen. Van de franchisevestigingen zijn er maar twee franchisenemers die hun eigen modezaak in dezelfde plaats hebben omgezet naar een franchisevesting van Shoeby. Volgens franchisemanager Sjon van Vugt is dat toch opmerkelijk. Want zelfstandige detaillisten hebben het vaak moeilijk omdat ze moeten opboksen tegen grootwinkelbedrijven.

“Ze nemen nog liever genoegen met een lager rendement en blijven maar zitten. Weinigen zetten de stap om franchisenemer te worden. Terwijl dat toch bedrijfseconomisch een goede keuze zou zijn. Zowel de eerste franchisenemer van Shoeby, die voordat hij zich aansloot een eigen modewinkel had, als de startende franchisenemer Rob, eveneens bestaand ondernemer in dezelfde branche, kunnen als succesvol worden bestempeld”, concludeert Sjon.

Shoeby kent het principe van fullservice franchise. Sjon: “Wij verzorgen de inkoop, de inrichting van de winkel, de marketing en stellen de collecties samen. En wij ondersteunen onze franchisenemers op het gebied van personeelszaken en financiële kwesties. De voordelen zijn legio”, legt hij uit. “Als franchisenemer heb je weinig rompslomp en kun je je geheel wijden aan je winkel en aan je klanten. Er zijn dus volop kansen voor bestaande ondernemers om samen met Shoeby succes te hebben. Want ook al nemen we veel werk uit handen, de ondernemer moet initiatiefrijk en alert blijven. Binnen de franchisevestiging maakt de franchisenemer het verschil, ook bij Shoeby Fashion.”

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie