Ondernemers Bob en Martijn openen samen een tweede winkel
Ruim tien jaar geleden kwam Bob Storm via een studentenbaantje bij Sanidirect terecht, waar hij Martijn Meijer ontmoette en een baan aangeboden kreeg. Inmiddels runnen ze beiden een eigen vestiging, Martijn in Duiven en Bob in Enschede. Samen openen ze binnenkort een nieuwe winkel in Deventer. Ze roemen de vrijheid die ze van het hoofdkantoor van Sanidirect krijgen om te ondernemen.
De vestiging in Duiven was net geopend en ze zochten iemand die enquêtes afnam en wat klanten te woord stond,” blikt Bob terug op zijn eerste kennismaking met Sanidirect. “Het was die dag zo druk, dat mensen mij op een gegeven moment van alles gingen vragen." "Martijn was daar verkoper en heeft mij wegwijs gemaakt.” Een week later werd hij weer ingehuurd. “Het was weer zo druk, ik heb wat enquêtes afgenomen en de rest van de dag heb ik meegeholpen in de verkoop. Aan het eind van de dag werd me een baan aangeboden. Ik had een eigen evenementenbedrijfje ernaast en kreeg de kans om het beide te doen.”
Eigen koers
Samen met Martijn werkte Bob vier jaar bij Sanidirect Duiven. Hij nam ontslag om te reizen en werd daarna, in 2018, franchiser van de Sanidirect-vestiging in Enschede. Hij moest 25.000 euro startkapitaal inleggen. “Dat was veel geld, zeker voor een jongen van 27 die net terug is van een wereldreis. Maar ik stond er 100% achter dat het een succes zou zijn. Zeker als je je energie erin legt en mensen goed helpt. Je hebt een succesformule achter je staan. Sanidirect heeft 30 winkels. De tools worden je aangeleverd, maar je moet er wel wat mee doen. Je vaart in dat opzicht je eigen koers. Als je je schouders eronder zet en mensen blij maakt, gaat het vanzelf lopen. Ik heb nooit gedacht dat het niet zou slagen. Het is een sterke formule. Daarom heb ik de sprong in het diepe genomen. Ik had ook bedrijfsleider kunnen worden, maar zag hier meer kansen. In Duiven kwam ik in een leuk team terecht. Dat heb ik meegenomen door dat hier ook zo te doen. Je bent elke dag een team. Er wordt met passie gewerkt, dat straalt ervan af. De jongens vinden het leuk om een mooie badkamer te verkopen. Je zorgt ervoor dat je elke keer opnieuw de weekbegroting probeert te halen. " Op maandag staat de teller weer op nul.”
Samenwerking met hoofdkantoor
Ongeveer een jaar na Bob volgde Martijn als franchiser en nam hij de vestiging Duiven over. “Het leuke is dat Martijn mij in het begin alles heeft uitgelegd en dat de rollen opeens waren omgedraaid en ik Martijn op weg kon helpen. Inmiddels hebben we allebei een goed draaiende vestiging. Daardoor dachten we: hoe leuk zou het zijn als we er samen nog eentje bij doen. Zo is het idee ontstaan. Rond Kerstmis openen we onze winkel in Deventer. Daar kijken we erg naar uit.” Het grote voordeel is dat je als franchiseondernemer de basis hebt waarop je kunt terugvallen, meent hij. De directeur van Sanidirect Nederland, Wim van Dijk, komt eens in de vijf weken langs om bij een kop kof ie te bespreken wat gaande is, vertelt Bob. “Dan kun je je ei kwijt." Je bent echt eigen ondernemer, maar je kunt wel gebruikmaken van de voordelen van het hoofdkantoor, zoals marketing en transport. Dat zijn grote pluspunten. Ik heb er bewust voor gekozen om met Sanidirect verder te gaan en ik heb daar tot op de dag van vandaag geen spijt van. De randzaken die door het hoofdkantoor worden geregeld, zorgen ervoor dat jij je kunt focussen op de verkoop en het team waar je elke dag mee werkt. Als ik een badkamer verkoop, stuur ik ’m in en verder hoef ik niks meer te doen. Er wordt netjes een afspraak met de klant gemaakt. Er rijdt een vrachtwagen met eigen bezorgers die de spullen a levert.” Het inrichten van de tweede winkel wordt grotendeels door het hoofdkantoor geregeld. “Marcel, de tekenaar, maakt in samenspraak met ons een kant-en-klaar ontwerp. Marketing coördineert alles. Ik kan het openen van de nieuwe winkel prima combineren met de draaiende winkel omdat zoveel uit handen wordt genomen.”
“We hebben allebei een goed draaiende vestiging, waardoor we dachten: hoe leuk zou het zijn als we er samen nog eentje bij doen”
Mooiste compliment
“Het fijne is dat je ondernemer mag zijn. Ik kan overal gebruik van maken als ik dat wil, maar ik mag het ook zelf regelen. Een voorbeeld is de installatie. Ik heb er bewust voor gekozen om met lokale aannemers te werken. Als een klant haast heeft, kan ik snel schakelen met de aannemer. Dat een-tweetje met de aannemer straal je uit. We bieden echt het complete plaatje aan. Mensen komen binnen en willen een mooie badkamer, maar ze hebben geen idee wat er allemaal bij komt kijken. Wij kunnen direct voor ze uitrekenen wat het kost, compleet met montage en tijdpad.” Hij vertelt enthousiast over wat zijn werk zo leuk maakt: “Elke keer heb je nieuwe mensen aan je tafel zitten. Je hebt heel veel verschillende gesprekken en kan mensen blij maken. Ze nodigen je vaak uit om de badkamer te komen bekijken. Dat vind ik persoonlijk het leukste, dat je alles kunt verzorgen voor de mensen. Mensen nemen je advies echt ter harte. Het mooiste compliment is als ze vragen: wat zou jij doen? Dan weet je dat mensen je vertrouwen.”